Konkurransetilsynet har foreslått å åpne for bonusprogrammer på flyruter fra Gardermoen til Trondheim, Bergen og Stavanger. Forbrukerrådet mener dette vil svekke konkurransen i norsk luftfart, og gi et dårligere og dyrere tilbud til passasjerene.

- De fleste forbrukere har ingenting å tjene på at en bonusordning blir gjeninnført. Det vil antakelig bare føre til økt pris, og det er det først og fremst flyselskapene som tjener på, sier Forbrukerrådets fagdirektør for samferdsel, Anne Haabeth Rygg.

Først da Regjeringen og Konkurransetilsynet forbød bonusprogrammer på innenlandsflygninger ble luftrommet åpnet for reell konkurranse. Norwegian etablerte seg, og konkurransen har presset ned prisene på flybilletter i Norge. Dermed har forbrukerne kunnet glede seg over flere avganger, bedre priser, og et marked med konkurranse til forbrukerens beste.

- Som å sponse forretningsreisende

Forbrukerrådet mener bonusordninger tillatt på innenlandsflygninger vil føre til at vanlige folk sponser de som reiser ofte.

- Forbrukere flest reiser opp til fem ganger i året. Disse får ikke utbytte av bonusordningene. Det er fåtallet som reiser mye, som får fordelene, og det er oftest forretningsreisende, sier Rygg.

Vanskelig å sammenligne

Forbrukerrådet frykter at bonusprogrammer gjør det vanskeligere å velge riktig selskap.

- Bonusprogrammene gjør det vanskelig å gjennomskue hvilke fordeler du faktisk får. All erfaring tilsier at konkurransen svekkes og prisene øker. Ved relativ lik pris, velger man dessuten selskapet man er fordelsmedlem hos. Slik minsker konkurransen om femtilappene - de isolert sett små summene som bidrar til å presse prisene på flybillettene, sier hun.

- Bakvendt

Konkurransetilsynet argumenterer med at konkurransen er god nok til å gjeninnføre flybonus på de tre foreslåtte rutene. Forbrukerrådet mener det er bakvendt å møte fungerende konkurranse med tiltak som svekker konkurransen.

Forbrukerrådet mener også forslaget om å innføre bonuspoeng på tre ruter fra Gardermoen vil svekke Rygge og Torp, de to andre lufthavnene i Oslo-området.

- Gardermoen kan få en klar fordel på bekostning av disse. Dette kan på sikt tvinge fram bonusprogrammer i hele landet, med de negative konsekvenser det får for kundene, sier Rygg.

Det er Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet som fatter en avgjørelse i saken, og høringsfristen er satt til 16. mai.