Hadselordfører Siv Dagny Aasvik (Ap) var til stede i møtet. Dagen etter, under et møte i rådhuset for næringsaktører i Hadsel, fortalte hun om Avinors ferskeste planer.

– Det er sagt at utredningen skal være ferdig i februar 2020. Det er en utfordring at dette kan føre til en trenering av avgjørelsen om flyplasstrukturen i Lofoten og Vesterålen, sa hun til en håndfull tilhørere.

Som kjent så det i forrige måned tilsynelatende ut som Skagen på Stokmarknes pekte seg ut som det beste alternativet.

Nå skal det altså tas en ny, omfattende runde for å finne svar.

– Det er Avinor som har bestemt det, men jeg tror Lofoten har hatt ganske stor innflytelse. Det som er betryggende er at de har sagt at de skal være ferdige før transportetatene legger fram sine anbefalinger til neste Nasjonal transportplan (NTP). Det er helt avgjørende for oss at denne tidsplanen følges, sa Aasvik torsdag morgen.

Før hun la til:

– Vi er litt i limbo i flyplasspørsmålet.

Vil ha flere

Under møtet i Svolvær på onsdag fortalte Avinor at de ønsket flere alternativer for storflyplass, men at de ikke hadde fått dette.

Av punktene som ble trukket frem av hva de til nå hadde kommet frem til, trakk de frem:

  • Stokmarknes: Operativt god. Vil få god regularitet, med alle rullebanealternativer

  • Terrenget i Lofoten er utfordrende mht muligheter for større flyplass

  • Ny teknologi( som vi regner med kommer) er hensyntatt. Gir effekt, men synes ikke å være tilstrekkelig

  • Leknes: Litt under kravene. Kan ikke anbefales nå

  • Hadselsand: Klart for dårlig. Ikke aktuell

Det kom også frem at Avinor har hyret inn Møreforsk for å gjøre en samfunnsøkonomisk analyse med tanke på storflyplass på Stokmarknes, med tunell og det samme med storflyplass i Lofoten. Denne analysen skal være klar sommeren 2018.

11 nye

I prosessen videre skal Avinor undersøke totalt 11 plasser som lokasjon for ny storflyplass i Lofoten. Laukvik, Sandøya, Gimsøya, Grundstad, Malnes, Lyngværet, Mortsund og to alternativer i Leknes.

For å sjekke ut disse alternativene, skal nye metoder brukes. Man skal kvalitetssikre undersøkelsene gjort tidligere på Leknes og ved Gimsøy ved hjelp av radar. I tillegg skal man på de øvrige alternativene se på inn og utflygingsprosedyrer og se på vind/turbulens-vurderinger ved bruk av simuleringsmodell, værdata og lasermålinger. I tillegg skal man se på samfunnsøkonomien i de forskjellige alternativene.