Statens vegvesen skulle egentlig legge frem konseptutvalgutredningen (KVU) om framtidige kryssing av Hadselsfjorden innen utgangen av 2017. De melder mandag at de har bestemt seg for å vente med å trekke sine konklusjoner til mars neste år.

Dette for å vente på Avinor, som for øyeblikket utreder ny flyplasstruktur i Lofoten og Vesterålen. Avinor vil ikke komme med sin konklusjon før til neste sommer, men over nyttår vil væranalyser være klare, og man vil ha en formening om det lar seg gjøre å anlegge flyplass på Hadselsand.

– Hvis det lar seg gjøre vil vi utrede veiløsning til en eventuell flyplass. Vi er bedt om å gi en samlet vurdering av transportsystemet i området, og en ny flyplass på Hadselsanden vil ha konsekvenser for våre analyser av de ulike alternativene. Derfor vil vi vente med å gjøre ferdig utredningen og komme med våre anbefalinger til det er avklart om Hadselsanden i det hele tatt er aktuell, sier prosjektleder Nils Petter Rusånes i en pressemelding.

Ellers er de i rute. Ifølge pressemeldingen jobber de nå med å anslå kostnader for undersjøiske tunneler, blant annet basert på helt nye geologiske rapporter. Som VOL skrev i august anser vegvesenet det som lite aktuelt å bygge bru, da dette trolig vil koste over 15 milliarder kroner.

– Vi jobber videre med alternative tunnel- og ferjeløsninger. I tillegg til å vurdere tekniske løsninger, analyserer vi hvilke konsekvenser de ulike alternativene vil ha for helsesektoren, utdanningssektoren, lufthavnstruktur og næringsliv, i samarbeid med konsulentfirmaet Menon Economics, sier Rusånes i pressemeldingen.

Deler av de faglige utredningene vil bli presentert for kommuneledelser, næringsliv og organisasjoner 7. desember.