26 prosent vekst for sterkøl og seks prosent økning i salget av flaskevann. Det er fasiten etter årets fire første måneder, viser tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Fremgangen for norsk nisjeøl ser ikke ut til å ha noen ende, og det skyldes i hovedsak økt interesse for norske bryggerier som Nøgne Ø, Haandbryggeriet, Lervig Aktiebryggeri, Ægir og Kinn bryggeri, ifølge bransjeforeningen.

I fjor økte sterkølsalget med 40 prosent. I perioden januar-april i år var veksten på 26 prosent.

– Det er helt fantastisk med tanke på at aprilværet var elendig og at den største distributøren, Vectura, hadde total kollaps i flere uker, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Stor konkurranse

Det totale ølsalget i Norge, både sterkøl og butikkøl, viser en økning på én prosent for årets fire første måneder.

– Greit nok, med tanke på at ølsalget har sunket med tre prosent årlig de siste tre årene. April var en dårlig måned for både øl og brus, mye takket dårlig vær. Året sett under ett er ølsalget ganske stabilt, sier Nome.

Han synes det er imponerende at alkoholsvakt butikkøl holder stillingen såpass godt mot importert vin og brennevin.

– Norske bryggerier møter sterk konkurranse fra Vinmonopolet, som har ganske frie hender til å markedsføre sine varer blant annet på sin hjemmeside. I tillegg har grensehandelen med øl vokst med over 80 prosent på ti år.

Mer flaskevann

De siste fem årene har salget av vann på flaske sunket jevnt og trutt. Nå har den utviklingen snudd, og vannsalget økte med seks prosent i årets fire første måneder.

– Gledelig, både med tanke på kosthold og ernæring, og miljø. Flaskevann er først og fremst et sunt alternativ til brus eller alkohol, dessuten er det svært energivennlig å produsere, sier Petter Nome.

Brussalget sank med 0,7 prosent i perioden januar-april, men vi drakk mer sukkerfri brus, med en vekst på én prosent.