- Når vi så denne bilen skjønte vi at den måtte lanseres på en litt utradisjonell måte, sier daglig leder hos Sigurd Pedersen AS, Petter Løkken. Foto: Erik Jenssen

For mens man til vanlig gjør avdukingen i egne lokaler under beskjedne rammer, tok liksågodt selgerne av den nye Mercedesen med seg bilen ut på byen – til Stasjonen bar. Og et snaut hundretalls mennesker syntes stuntet var en god nok idè til at de la turen til lanseringen for å se nyskapningen og snakke litt bil.

- Vi hadde lyst til å gjøre noe annerledes enn det vi normalt gjør. Og særlig siden dette er en bil som appellerer til et yngre publikum, ønsket vi å komme ut der målgruppa ferdes, sier daglig leder hos Sigurd Pedersen AS, Petter Løkken.

Mens den gamle A-klassen var en kompaktbil med høy sittestilling beregnet på voksne folk på jakt etter en praktisk småbil, går den nye A-klassen rett i strupen på det yngre publikumet.

Og selv om han så ugjerne tar ordet i sin munn, erkjenner Løkken at nybilen går rett inn i den mye omtalte ”Golf-klassen”.

- Joda, den gjør det. Det er en liten bil der man har lagt vekt på det sportslige og ungdommelige i alle detaljer, den fenger nok en helt annen gruppe enn den forrige A-klassen, sier Løkken, og nevner at minste motoralternativ er på 122 hk.

Dermed skulle lista være lagt.

Publikum ble invitert med i et lotteri der premien var å få bli med på kundetur til Mercedesfabrikken i Tyskland. Forhandler Løkken synes det var ekstra artig å kunne informere VOL om at vinneren heter Reidar Grønbeck.For den bil-interesserte VOL-leser er Grønbeck kjent som eieren av en av de råeste brukt-mercene som triller på vesterålske veger. Les om 75-åringens bil her.