Et lite og manøvrerbart mannskap, fra venstre: Håkon Jakobsen, Jonny Jenssen, Dan Roger Hågensen, Yngvar Johnsen, Anders Simonsen, og Atle Pettersen. Foto: Erik Jenssen

- Nei, vi har ingen planer om å bli store. Så lenge vi kan leve med å være små, skal vi være det.

Daglig leder og eier Atle Pettersen er veldig klar på fordelene med å være ei lita, manøvrerbar skute i det han viser rundt i bilhuset i Vestmarka. Her har de holdt hus i mange år, og erfart at egen skepsis til hvordan det skulle gå her oppe på Myra ble gjort til skamme.

- Nybilomsetningen var vi ikke så redd for, det var mest bruktbilomsetningen vi fryktet for da vi flyttet hit opp. Men det har faktisk gått veldig bra, og bruktbilomsetningen er viktig for oss, sier Pettersen, som er glad for hver eneste nybilhandel som involverer innbyttebil.

Bilhuset omsetter merkene Mitshubishi og Subaru, ingen av dem med ambisjoner om å erobre de største markedsandelene. Og sånn sett representerer de samme filosofi som bilforretningen i Vestmarka, som hvert år leverer ut et femtitalls nybiler og litt flere brukte.

- Vi har for lengst erkjent at omsetningen ikke er det man lever av. Det er bunnlinja som er viktig, sier Pettersen, vel vitende om at hans forretning ligger helt på topp i lønnsomhet per omsatte krone.

En kjapp runde på 2010-regnskaper viser faktisk at Pettersens resultatmargin på 7,5% av omsetningen var den høyeste blant bilforretningene på Sortland det året. Nærmeste lønnsomhetskonkurrent er Sortland Auto med 5,7% i 2010 – av en omsetning på 81,5 millioner kroner.

Det gode resultatet ble oppnådd i 2010 da omsetning og aktivitet var ekstra stor på grunn av selskapets 10-årsjubileum. Selskapet omsatte da for 33,9 millioner kroner, mens et normalår ligger mer i nærheten av 25- 30 mill.

Pettersen sier fjoråret endte på 30,9, med et resultat før skatt på 1,5 millioner kroner.

Og pengene har han beholdt i selskapet, noe som illustreres av en egenkapital-andel på 51%.

Slik ønsker han at det skal fortsette, og slår fast at det å være liten ikke er noen defensiv strategi.

- Vi skal selvsagt alltid ha som mål å gjøre ting bedre, selge litt mer, og så videre. Men for oss er det så mange fordeler med å ha den størrelsen vi har, at vi ikke har noen planer om å bli store. Vi er en liten stab med dyktige folk som kan hverandres oppgaver, og vi er små nok til at hver og en får ansvar og eierskap til det de holder på med, sier Pettersen.

Lønnsomhet i bilhusene på Sortland

• Basert på 2010-tall (før skatt) hos bilhus som ikke ligger i konsern.

Biltrend Vesterålen Sum driftsinntekt: 55,1 millResultat før skatt: 4,3 millResultat i % av oms: 7,9%

Auto 3000Sum driftsinntekt: 33,9 millResultat før skatt: 2,5 millResultat i % av oms: 7,5%

Sortland Auto Sum driftsinntekt: 81,5 millResultat før skatt: 4,6 millResultat i % av oms: 5,7%

Sigurd Pedersen AS:Sum driftsinntekt: 66,5 millResultat før skatt: 2,6 millResultat i % av oms: 3,9%

Vesterålen Bil:Sum driftsinntekt: 59,1 millResultat før skatt: 0,9 millResultat i % av oms: 1,6%