Torsdag møtte fem representanter fra Kystverket den lokale referansegruppen for å diskutere framdriften for det store havneprosjektet på Andenes.

Der gikk man gjennom flere forhold som skal utrede nærmere i hovedprosjektet. Den gjelder såkalt drag i havna, som i enkelte deler er et stort problem. Blant annet er det vanskelige forhold ved kaia utenfor Hvalsafari AS i vestre havn.

MØTE En delegasjon fra Kystverket møtte torsdag den lokale referansegruppen for havneprosjektet. Fra venstre: Prosjektleder Jan Arild Jenssen, overingeniør Magnus Rørvik, regiondirektør Fridtjof Wangsvik og seniorinegeniør Atle Rønning. Foto: Jørn Aune

Nato-kaia

En annen ting som ble diskutert, var Nato-kaia.

– Dersom vi fjerner Nato-kaia, vil vi få en større vendesirkel inne i havna. Det er avgjørende for om Forsvarets fregatter kan gå inn i havna, sa Gunnar Jan Olsen ved Andøya Test Center (ATC).

– Forsvaret har ikke behov for kaia, men vil beholde fuelingkapasiteten. En ting er sikkert: kaia skal bort, sa ordfører Jonni Solsvik.

Krykkja

Yngve Larsen pekte på at arbeidet med havna vil kunne forstyrre blant annet krykkja, som er rødlistet.

– Er det relevant å konstruere kunstige fuglefjell for krykkja, spurte Larsen.

– Dette er noe Kystverket er vant til å håndtere, men det er noe vi får vurdere, svarte prosjektleder Jan Arild Jenssen

.

HAVNEPROSJEKT Her er plantegningen for det store havneprosjektet på Andenes. Prislappen er 450 millioner kroner. Foto: Kystverket

– Byggestart

Dersom det bevilges penger i 2018, sier Wangsvik at man kan rekke byggestart mot slutten av året.

– Vi skal ha alt av papirer klart i løpet av april. Bevilges det penger kan man da sende dette ut på anbud og få byggestart mot slutten av året, sier Wangsvik.

Han sier at dersom det blir byggestart, regner han med at pengene kommer fortløpenede.

– Vi må ha kontinuerlig framdrift på dette, og det er heller ikke tradisjon for noe annet. Bevilges det penger i 2018, binder det opp budsjettene de kommende årene, sier han.

– Hvor lang byggetid blir det?

– Prosjektet er beregnet til 450 millioner. Vi regner med at vi klarer å bygge for 100 millioner kroner i året. Det vil nok minst ta tre år å bygge ferdig, sier Wangsvik.