Statens vegvesen skal administrere ordningen.
Bedre fremkommelighet og reduserte avstandskostnader er ett av hovedmålene i Nasjonal transportplan 2014-2023.
Til hovedmålet er det knyttet et etappemål om at framkommeligheten for gående og syklende skal bedres gjennom å stimulere kommuner og fylkeskommuner til å prioritere tiltak for økt sykkelbruk.
Ikke tilskudd til statlig ansvar
Alle kommuner og fylkeskommuner kan i utgangspunktet søke. Kommuner og fylkeskommuner som har inngått forpliktende avtale om økt sykkelsatsing vil imidlertid bli prioritert.
Ordningen kan finansiere inntil 50 prosent av godkjente kommunale og fylkeskommunale tiltak/prosjekter og det kreves en lokal egenandel på minst 50 prosent av tiltakets totale kostnad. Det gis ikke tilskudd til tiltak som er statens ansvar å finansiere.
Statens vegvesen tildeler midler til de ulike tilskuddsmottakerne og følger opp tilskuddsmottakerne underveis i gjennomføringen av tiltaket.
Prioriteringskriterier
Prioritet vil bli gitt til (ikke i prioritert rekkefølge):
* De kommuner og fylkeskommuner som har forpliktende avtale med Statens vegvesen om økt sykkelsatsing (særskilt utvalgte sykkelbyer)
* Kommuner med vedtatt plan for sammenhengende hovednett for sykkeltrafikk
* Prosjekter som inngår i et sammenhengende gang- og sykkelvegnett
* Prosjekter i sykkelbyer som har en plan for samlet innsats med henhold til investeringer, drift, vedlikehold, informasjon, og bilrestriktive tiltak
* For å sikre skoleveger vil prosjekter som bygges innenfor en radius på fire km fra skoler prioriteres, da først de som ligger nærmest skolene
* Det kan søkes tilskudd til gang- og sykkelanlegg - infrastrukturtiltak inkludert sykkelparkering, skilting og oppmerking
Statens vegvesen legger avgjørende vekt på at tiltakene det søkes om tilskudd til, skal være realistiske å gjennomføre i tildelingsåret.