Orion-flyver og tillitsvalgt i Norges Offisersforbund (NOF), Rune Øverås mener det er mye misforståelser rundt hvorfor det er så viktig å fortsette å operere MPA på Andøya Flystasjon.

Andøya flystasjon er i dag base for 333 Skvadron og de norske maritime P-3 Orion overvåkingsflyene (MPA). I november i fjor besluttet Stortinget, på forslag fra regjeringen, at den norske MPA-kapasiteten skal flyttes til Evenes når de nye P-8A Poseidon overvåkingsflyene innfases fra 2021-2022. Regjeringen ønsker å såkalt «kraftsamle» både maritime overvåkingsfly og F-35 kampfly som skal stå i NATO-beredskap i nord samt ta imot allierte forsterkninger i en mulig krise- eller kr–igssituasjon.

– Feil å bruke distriktspolitikk-argumentasjon

– At det kun er distriktspolitikk som gjør at Andøya Flystasjon må opprettholdes, er jo bare tull. De som jobber med dette både i jagerflymiljøet og MPA-miljøet ser at Evenes ikke er egnet. Det er en politisk avgjørelse som er tatt, der Forsvaret ikke har så mye de kan si, ettersom det er pengene det står om. Når ikke Luftforsvaret får nok penger til å drifte det de trenger å drifte, må de kutte ned, sier Øverås, og tilføyer:

– Problemet er når politikerne skal forsvare dette her, så sier de at Forsvarets hensyn må gå foran distriktspolitikk og at jobben med å bevare Andøya flystasjon er kun distriktspolitikk, ifølge politikerne. Det stemmer ikke i det hele tatt, det er det stikk motsatte som er tilfelle. Vi som jobber med dette synes det er frustrerende å se hva politikerne begrunner det med, sier han.

– Hvorfor konseptvalgutredes ikke Andøya?

En konseptvalgutredning (KVU) kommer snart på bordet, og blir ferdigstilt i disse dager, ifølge Øverås. En KVU skal gjennomføres når noe koster mer enn 750 millioner kroner i staten.

– Så det er blitt gjennomført en KVU for MPA og F35 på Evenes. I tillegg skal det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring (KS) og siden dette er snakk om såpass mye penger skal det bli en KS1 og KS2, sier han.

– Det som burde vært gjennomført er en KVU for P-8 på Andøya, mange reagerer på at det ikke er gjort en konseptvalgutredning for de nye MPA-flyene på Andøya. Og er det flere høytstående politikere som gjemmer seg bak argumentet at «miljøet på Andøya er kun distriktspolitikk, og det kan man ikke ta hensyn til når det gjelder Forsvarets behov.» Det er faktisk det stikk motsatte som skjer, poengterer Øverås.

Årsaken til at det er nødvendig å beholde MPA på Andøya Flystasjon handler kun om å drifte disse flyene fra en egnet flystasjon. Evenes Flystasjon vil aldri kunne bli en egnet MPA base, sier Øverås, som tilføyer at å hevde noe annet enten er basert på ren uvitenhet eller bevisst bedrag.

Hemmeligstemplet rapport om Evenes

Han sier at å bygge opp Ofotregionen selvfølgelig er bra for de som bor der, med hensyn til arbeidsplasser.

– Men Evenes er ikke en flyplass som Forsvaret ønsker å bygge opp. Tvert om Forsvaret har dårlig erfaring med Evenes, sier Rune Øverås, og viser til den siste store øvelsen som ble holdt på Evenes, Immidiate Reaction Force i 1997.

– Nå heter det Nato Reaction Force, men uansett var det norske jagerfly som var med på den øvelsen som var på vinterstid og det ble i ettertid laget en rapport som sa at sånn som det kuperte terrenget er på Evenes, er det ikke egnet til slike øvelser. Fordi jagerfly skled i grøfta. Den rapporten er hemmeligstemplet, mange politikere har ikke sett den. Og 1997 var siste gang det var gjennomført en militær flyøvelse på Evenes, sier han.

Øverås har navnet til personen som skrev rapporten etter øvelsen på Evenes i 1997.

– Han var primus motor for å skrive rapporten, fordi han så at dette gikk ikke i det hele tatt, sier Øverås.

– Store problemer å operere F35

Avanserte militære flyoperasjoner krever en egnet topografi for å kunne takle alt slags vær. Forholdene på Andenes og Andøya Flystasjon er ypperlige.

– Forholdene her er sånn at uansett om det er is eller vind, så har ikke det noe å si, for her er helt flatt. Et av problemene til det nye jagerflyet F35 er at motorene er laget sånn at selv om de går på tomgang så er det så mye skyvekraft på en flat strekning, at når du stopper flyene holder de 70 knop. Motoren gir så mye kraft, og det tilsvarer 130 kilometer i timen. På taksebaner som Evenes som ligger i en bakke, vil det medføre store problemer å operere F35. Dette vet jagerflymiljøet, derfor er de meget overrasket over at Evenes blir prioritert, sier han.

Øverås mener problemet er at det hele er politisk bestemt.

– Det er ingen fagmilitær vurdering som er gjort, men de gjemmer seg bak det. Heldigvis er det en del partier som har satt seg inn i dette og ser at dette henger ikke i hop i det hele tatt, det som blir sagt og hva som er fakta når det gjelder Evenes-utbygging, sier Øverås og viser til at det som blir hevdet om hvor egnet flyplassen er for det som skal bygges opp, det stemmer ikke.

Ifølge Øverås våger ikke jagerflymiljøet å uttale seg i media.

– I et møte sørpå var det en som sa til meg at jagerflymiljøet velger en «gå sakte-aksjon», de gjør ingenting for å få fortgang i utbygginga på Evenes. De ønsker ikke Evenes, og håper bare at det blir borte og at det blir en annen løsning, sier han.

Ikke plass til våpen inne på flystasjonen

– Norges nye store våpenbærende overvåkingsfly, P-8 Poseidon, har ingenting å gjøre på Evenes. Her legges det opp til en feilinvestering nesten uten sidestykke. Det at en så viktig kapasitet som MPA blir feilplassert basert på uriktig informasjon og triksing med tall, det er uten sidestykke, sier han.

Øverås mener det er fullstendig feil å plassere P-8 Poseidon på Evenes, og har tidligere fortalt at han har ingen tillitt til kostnadsoverslaget på 4,1 milliarder kroner.

Han har også tidligere uttalt at det er for trangt for P-8 på Evenes, i tillegg til at topografien med fjell rundt overalt på Evenes, gjør det uegnet.

– Slik det er i dag, er det for lite plass. Brukes det 10-30 millioner kroner kan det bygges ut på Evenes for å få en plass å sette flyene. Men det det det som er hensikten med å bruke så mye penger der? Evenes er uansett veldig ugunstig for avanserte militære flyoperasjoner.

Det handler også om å operere fra en base som har mulighet å lagre våpen og andre nødvendigheter inne på flystasjonen, noe Evenes Flystasjon ikke har mulighet til.

– Et spørsmål var stilt på Stortinget som gikk nøyaktig på dette. Problemet med det spørsmålet var at det ikke var formulert «om det er plass på flystasjonen». Så svaret var at det er plass på Evenes, og det var Ine Eriksen Søreide (tidligere forsvarsminister journ.anm) som svarte på spørsmålet, som var stilt enten fra Ap eller Sp.

– Så det planlegges å lagre våpen noen kilometer unna flystasjonen. Noe som fører til at våpen må fraktes langs vei med sivil trafikk, noe som er ugunstig, det må mye vakthold til og det tar mye tid. Men de klarte altså å sno seg unna spørsmålet med å si: Ja, det er plass på Evenes, sier Øverås hoderystende.

Blir spennende

I dag er det et unikt kompetansemiljø som opererer MPA på Andøya. Kapasiteten blir ofte omtalt som Norges viktigste bidrag til NATO.

Flystasjonen på Andøya samarbeider også med Andøya Test Center (ATC) med kompetanse og operativ militær infrastruktur, slik at ATC kan tilby både Norge og våre allierte det som trengs for å kunne gjennomføre noen av de største og mest krevende våpentester som utføres i Europa.

Andøya Flystasjon tas opp i Stortinget av Sp, som nå har fått tilslutning fra flere partier.

– Sp legger fram et såkalt Dokument 8-forslag, om at saken skal bli behandlet på nytt. Det blir spennende når dette skal legges fram, det som er viktig er at Sp har gjort hjemmeleksa si, at de vet at de får nok støtte fra partiene.

– Om de legger fram Dok. 8-forslag og det blir stemt ned, vil det bli vanskeligere å ta opp saken senere,

– Svært ugunstig, for å si det forsiktig

I dag er det et tett samarbeid mellom etterretningstjenesten  og MPA personell på Andøya Flystasjon.

– Sjefen for etterretningstjenesten gikk ut med en gang etter at langtidsplanen til Forsvaret kom og at MPA skal flyttes, da sa han at E-tjenesten sin stasjon på Andøya skal ikke skal flytte. Han fikk også ut med at slik det er bygd på Andøya i dag, er det et absolutt minimum av avstand mellom MPA-infrastrukturen og sivil terminal, på om lag 700 meter, sier Øverås.

Han tilføyer at en periode var det planlagt på Evenes MPA-infrastruktur rett ved siden av den sivile terminalen.

– Nå er det vel lagt andre planer og blir bygget på vestsiden av flyplassen. Dette har jeg ikke fått bekreftet ennå, det er trolig en del av den konseptvalgutredingen (KVU). Ekstern kvalitetssikring skal foregå noen måneder, om den blir ferdigstilt til sommeren er jeg litt usikker på. Den går på at alle instanser fra Miljøverndepartementet til Avinor skal få sagt sitt om planer som mer lagt fram i KVU.

– Det etterretningstjenesten mener om MPA på Evenes, altså jeg vet ikke helt hvor sterke ord jeg skal bruke. Men at det er veldig ugunstig, er å si det veldig pent, sier Øverås.