Det billige kjøleskapet viste seg å være defekt, og selger er forduftet. Eller at kjøper aldri dukker opp, og alt man møter er en telefonsvarer. De fleste henvendelsene vi får er kjøp mellom privatpersoner. Forbrukerrådet gir deg råd og veiledning slik at kjøpet blir så trygt som mulig.

Bruk kontrakt

Kjøper man en vaskemaskin, er det like viktig med kontrakt som når man kjøper en bil. I kontrakten bør pris og navn på gjenstanden stå, samt en beskrivelse av varens tilstand og alder. Det vil spare folk for mye bry om problemer oppstår.

- Vi opplever at vi må avslutte megling i en klagesak, fordi kjøper mangler beviser. Det burde vært unødvendig, Minimum er en kvittering for kjøpet, sier fungerende regiondirektør Øyvind Næss ved Forbrukerrådet i Bodø.

Forbrukerrådet har laget en kontrakt for kjøp av ting som man kan bruke. Den er nyttig for både kjøper og selger hvis det skal bli uenighet, og er gull verdt i en eventuell klagesak.

"Solgt som den er"

Det er kjøpsloven som gjelder i salg mellom private. Den gir rett til å klage i to år. Man kan lage avtaler som gir kjøper mindre rettigheter enn hva loven gir. Det er vanlig å legge til "at den selges som den er" eller "som den står". Skal kjøper klage må gjenstanden være i mye dårligere stand enn han kan forvente ut i fra varens alder og pris. Tilsvarende må kjøper være ekstra på vakt, og undersøke varen grundig, om kontrakten har et slikt punkt. I Forbrukerrådets kontrakt kan man merke av om varen skal selges som den er, eller ikke.

Ikke betal på forhånd

Forbrukerrådet fraråder alltid folk å betale varen på forhånd. Pengene er kjøpers sikkerhet overfor selger.

- Send aldri penger til noen du ikke kjenner, sier (NAVN). Det er viktig med tillit, men dessverre ser vi at folk blir lurt av selgere som gjemmer seg bak en anonym e-postadresse. Det er straffbart å lure folk på denne måte, men myndighetene står maktesløse om man ikke vet hvem selger er.

De store nettstedene som formidler salg mellom private har tatt høyde for dette. De tilbyr ordninger for pengeoppgjør mellom private som paypal og payex. Begge systemene har sågar klageordninger. Vi anbefaler folk å bruke disse ordningene hvis de kan.

- Det beste er likevel å møte selger personlig og betale kontant, etter å ha undersøkt varen, legger regiondirektøren til.

Ikke kjøp brukt usett

Selger har ansvar for å gi deg alle viktige opplysninger om varen som han kjenner til, eller burde kjenne til. Likevel bør man ikke satse på det. Sjekk varen grundig på forhånd, og aldri kjøp noe brukt usett. Du har ikke angrerett når du kjøper av private på nettet.

Det beste er å bruke de interaktive markedsplassene som en møteplass. Møt selger personlig og gå igjennom varen sammen før pengene utveksles.

- Følger du disse rådene viser du nettvett, og sparer deg for mye trøbbel, sier fungerende regiondirektør Øyvind Næss ved Forbrukerrådet i Bodø.

Forbrukerrådet ønsker alle en god handel!

Får du likevel problemer, kan Forbrukerrådet mekle i saken, og saken kan behandles i Forbrukertvistutvalget. Du finner en klageveileder på www.forbrukerportalen.no eller du kan ringe forbrukertelefonen på 03737. Lykke til!