– Det finnes to kategorier av MC-kjørere: De som har krasja, og de som kommer til å gjøre det, flirer Mats Strand Klaussen (17). Han kjører lettmotorsykkel, og har vært involvert i litt av hvert i trafikken. Foto: Iver Jensen

Lave BMWer med store, glinsende felger som raser gjennom sentrum, er ikke et uvanlig syn i Vesterålen. Hvert år skjer det flere alvorlige trafikkulykker i Vesterålen. I svært mange av dem er det unge mennesker involvert.

Burde aldri hatt lappen

Magnus Villadsen (18) fra Sandnes har hatt lappen siden midten av juli. Han går siste året på studiespesialisering på Stokmarknes. Han mener det er stor variasjon i hvordan ungdommene i Vesterålen kjører.

– Det er noen som består kjøreprøven som egentlig aldri burde fått lappen. Som bilfører har du et ansvar. Du setter ikke bare deg selv i fare, men også de rundt deg.

Ifølge tryggtrafikk.no omkom det i fjor 188 mennesker i trafikkulykker på norske veier. Det var 43 flere enn året før. Av de involverte er ungdom mellom 15 og 24 år overrepresentert. Disse står for bare 7 prosent av landets bilførere, men er nesten 20 prosent av de som mister livet i trafikken.

Kjenner adrenalinet

Selv mener Villadsen han er flink til å holde fartsgrensa. Likevel legger han ikke skjul på at hvis han får dårlig tid, kan han tøye grensa litt. Da skjønner han hvorfor så mange ungdommer råkjører.

– Det er lett å bli fartsblind. Det er veldig skummelt, legger han til.

Gutteproblem

Villadsen mener at dette i hovedsak er et gutteproblem. Ut over kicket det gir, tror han noe av grunnen er at mange gutter prøver å lage seg et "macho-image" der villmannskjøring er tøft og dristig. Det handler rett og slett om å tøffe seg.

– Jeg har aldri sittet på jenter som kjører for fort. Jeg har tror faktisk aldri jeg har sett det i det hele tatt, konstanterer han.

– Burde kjøreopplæringa endres?

– Når unge kjører opp har de andre vaner enn når de har lappen selv. Jeg tror ikke det er så mye man kan gjøre med opplæringa. Problemet er at sjåførene følge reglene under oppkjøring for å få lappen, men når de så har fått lappen tror mange at de kan gjøre som de vil.

Tatt i fartskontroll

Mats Strand Klaussen (17) fra Stokmarknes har ikke bilsertifikat, men kjører lettmotorsykkel. For ett år siden var han involvert i ei skummel trafikkulykke på vei hjem fra skolen. Nå er han flyttet til Bodø for å fortsette skolegangen der. I forrige uke fikk han ei saftig fartsbot. Det var ikke langt unna at lappen forsvant.

– Ulykka i fjor ga meg ikke skrekken, men denne fartsbota gjør at jeg ikke har lyst til å kjøre. Den dagen jeg fikk bota kjørte jeg ikke resten av dagen, forteller Klaussen.

– Jeg prøver så godt jeg kan ikke å kjøre for fort, men det er så lett å gi på. Folka du har rundt deg har mye å si for dine kjørevaner. Det er lett å la seg påvirke av andre, mener hadselværingen.

Ser ikke farene

Per Steinar Hestnes har vært kjørelærer i snart 40 år. Han mener mye av problemet ligger i at ungdommer mangler risikobevissthet.

– Skikkelig risikobevissthet er ikke fullt utviklet hos oss mennesker før de er i midten av tjueårene. Ungdom ser ikke alltid farene, og da skjer det lett at de kjører for fort til at hodet henger med, forklarer han.

– Mange av ulykkene skjer på kveldstid i helgene, når det er god stemning i bilen. Det er gjerne høy musikk og flere passasjerer – kanskjer er noen av dem påvirket. Når man er påvirket blir man i sitt eget hode helt uovervinnelig. Da gjelder det at sjåføren på forhånd tenker seg om hvilken situasjoner som vil oppstå, og må være klar til ikke å la seg distrahere av ‘verdensmestrene’ i baksetet.

Kjør forsiktig!

Magnus Villadsen er ikke i tvil om at mange unge sjåfører burde tenke mer på konsekvensene før de trør på gasspedalen.

– Det handler ikke bare om deg selv – det handler om alle andre også. En ulykke går ikke bare ut over deg selv, men også de rundt deg. Hvis jeg dør går det ut over familien min og vennene mine, og de jeg kolliderte med og deres familie også. Du som sjåfør har et ansvar. Kjør forsiktig! oppfordrer han.