Lederen av forsvarskomiteen, Anniken Huitfeldt fikk med seg en treningstur med Orion under sitt besøk på Andøya Flystasjon mandag. Her er hun sammen med luftvingsjef Gerhard Larsen, skvadronsjef Bjørn Gohn-Hellum og fartøysjef Stein Erik Marhaug. Foto: Alf Ragnar Olsen

Oberst Gerhard Larsen sier Huitfeldt fikk en grundig brief om flystasjonen og virksomheten der.

– Hun fikk høre om luftvingen, vår kapasitet, våre oppgaver, og vårt arbeidsområde. Hun fikk også et innblikk i de hemmelige tjenestene som inngår i flystasjonens virksomhet. Videre snakket jeg om mine fokusområder som luftvingsjef, samt mine utfordringer og bekymringer. Nå sitter hun i møter med de tillitsvalgte på stasjonen, og deretter skal hun ut på en treningstur med Orion, fortalte Larsen.

– Nyttige innspill

– Jeg kom blant annet innom to kritiske faktorer. Bemanning og budsjetter. Man kan ikke kutte i begge deler. Da stanser alt opp.

Anniken Huitfeldt sier både briefen og samtalene med de tillitsvalgte var svært lærerike, informative og nyttige.

– Jeg har fått veldig mange nyttige innspill og god informasjon som jeg tar med meg videre.

– Har Norge råd til å drifte så mange F35 som man skal bestille? Eller burde man justere ned antallet fly, og dermed sikre seg økonomisk handlingsrom til å drifte også andre kapasiteter i Luftforsvaret, og hindre at disse nærmest må ofres for å dekke F35-kostnadene?

– Når det gjelder det spørsmålet har vi ikke tenkt å åpne for en omkamp, sier Huitfeldt.

Forsvarspolitikk

Til Andøyposten sier Huitfeldt at hun er kjempeglad for at hun fikk muligheten til å besøke Andøya Flystasjon.

– Det er noe helt annet å få møte folk, og se ved selvsyn hva det jobbes med her oppe. Det er ingen tvil at mannskapene her gjør en uhyre viktig jobb for samfunnet, Forsvaret og ikke minst NATO. At man trenger ro rundt spørsmål om langsiktighet for driften her, tar jeg også med meg, sier hun.

Rundt bordet med de tillitsvalgte ble det også snakk om antallet baser, og om det er et steg i feil retning å legge QRA-en til Evenes.

– Da blir det flere baser, i stedet for færre. Man kunne heller legge QRA-en til Andøya, ved å forlenge tverrvindbanen noe, mente Karl Øyvind Bråten.

– Det må jo bli dyrere å drifte flere baser, enn å legge QRA-en til en operativ base, mente også Bjørn Pedersen.

Huitfeldt lot seg ikke lokke til å åpne døra for debatt om dette.

– De avgjørelsene som er tatt, er tatt, svarte hun.

Fikk fly Orion

– Det er så lav bemanning nå at ferieavvikling og sykdom krever bruk av overtid på de mannskapene som er igjen. En noe høyere bemanning vil derfor lette hverdagen og ikke øke kostnadsnivået drastisk, sa Bjørn Pedersen.

Hun la merke til at de tillitsvalgte understreket at strukturen på Andøya er kuttet ned til beinet.

– Der fikk jeg veldig tydelige signaler. Man sier at nå tåler man ikke flere kutt, før det rammer operativiteten umiddelbart.

– Dette tar jeg med meg. Jeg har allerede stilt spørsmål til statsråden vedrørende antall flytimer. Jeg skal følge dette opp med ytterligere spørsmål, varsler Huitfeldt.

Etterpå bar det ut på treningstur med Orion. Over Lofoten og Vesterålen fikk Huitfeldt anledning til å prøve seg som pilot.

– Veldig interessant å se hvordan Orion opererer, og hvordan det foregår når man skal inspisere skipstrafikken. At jeg fikk styre flyet var utrolig morsomt. Jeg fikk nesten lyst til å søke omskolering, spøkte Huitfeldt - idet hun takket skipper Stein Erik Marhaug og maskinist Dag Jørgensen for en opplevelse hun sent vil glemme.