Pilene som markerer den økonomiske utviklingen for Helseservice Engros AS fortsetter å peke oppover. Foretaket hadde i 2012 en omsetning på rett under 82 millioner kroner. Det har økt jevnt siden, og endte i 2016 på nesten 129 millioner kroner.

– Det er veldig hyggelig å kunne fortelle at det har vært en nesten 20 prosent økning i omsetningen i 2017. Det korrekte er 19,6 prosent. Dermed hadde vi 153 millioner kroner i omsetning i fjor, smiler Camilla Skog Rodal.

Hun kan ennå ikke si hvordan resultatet for fjoråret ble. Ambisjonen er å ha det tallet klart før påske. Bedriften har en bonusordning som de ansatte nyter godt av. Ti prosent av overskuddet før skatt fordeles på arbeidstakerne, etter hvor mye de har vært på jobb i løpet av fjoråret.

– Det er hyggelig å kunne gjøre dette. Ordningen er etablert for å kunne gi tilbake til dem som har vært viktige bidragsytere til verdiskapningen. Det gir motivasjon, og bidrar også til at ansatte på ulike nivå i bedriften i større grad ser konsekvensene av det som gjøres, forklarer Skog Rodal.

Resultatet i 2016 var før skatt på rundt 18,9 millioner kroner, og det ga i snitt en bonus på rundt 63.000 kroner per ansatt. Bonusen er lik for alle i bedriften.

Nyansettelser: Salgssjef Stian Bergstedt er en av fem nyansettelser Helseservice har gjort i 2017.

Flere nye fjes

– Det som også er hyggelig å fortelle, er at vi avsluttet 2017 med hele fem nyansettelser. Vi økte fra en til tre ansatte i Bodø, og fra en til to ansatte i Tromsø. Dessuten har vi ansatt Stian Bergstedt som salgssjef. Han har valgt å flytte fra Oslo til Stokmarknes for å jobbe.

– Jeg hadde et tilbud som butikksjef i Svolvær, men synes arbeidsoppgavene mine på Norengros virket mer spennende, sier Bergstedt, som opprinnelig er fra Henningsvær.

Hårete mål for 2018

Camilla Skog Rodal peker på at bedriften utvikler seg på ulike nivå. Blant fjorårets milepæler var det faktum at man nå har fått en godkjent medisintekniker, som kan kontrollere medisinsk utstyr. Kravene til kontroll av medisinsk utstyr, blant annet på institusjoner, øker. Blant dem som krever dette er Arbeidstilsynet og kraftselskap.

– Tidligere var det nok slik at en vaktmester kanskje kunne ta kontrollen. Kanskje ble ikke utstyret kontrollert i det hele tatt. Kravene blir imidlertid mye strengere, så vi er veldig glade for å kunne ta disse kontrollene herfra. I tillegg har vi behov for å reparere utstyr som vi leverer. Jeg ser for meg at vår tekniske avdeling definitivt vil kunne bli utvidet, sier markedskoordinator Skog Rodal.

– Hva er ambisjonene for året vi nå er inne i?

– Vi har noen hårete mål for 2018. De er såpass rå at det tør jeg nesten ikke fortelle om. Årsaken til at disse målene settes er selvsagt at vi ønsker noe å strekke oss etter, og at vi dessuten tror det er mulig å få til. Det viktigste vi jobber med inneværende år er anbudene. Det er veldig hektisk for oss. Som eksempel kan jeg nevne at vi per i dag venter seks anbud fra Vestvågøy kommune alene. Aller mest spennende er nok de avtalene som vi har hatt i fire år, og som skal forsvares, forklarer Camilla Skog Rodal. Det går nesten ikke an å snakke med helseledelsen i kommunene uten å komme inn på nyutvikling innen velferdsteknologi. Ved Helseservice er man enige i at dette blir viktig.

– Det kan det ikke være tvil om. Vi er rett og slett nødt til å komme med løsninger som gjør at man trenger noen færre hender i arbeid for hver eldre. Ellers kommer vi ganske raskt til å bli altfor få helseansatte her i landet. Jeg tror for min del at de eldre vil kunne profittere mye på gode teknologiske løsninger som gjør at de kan få bo mye lengre hjemme, og kanskje slippe at det kommer veldig mange ulike fremmede på besøk inn i husene og leilighetene deres. Helseservice jobber med ulike former for løsninger på dette feltet, sier Skog Rodal.