Har du googlet noen før du skulle treffe dem første gang? Da er du i godt selskap. 44 prosent bruker søkemotorer og sosiale medier ukentlig til å søke etter personer, viser en undersøkelse fra Opplysningen 1881. 28 prosent av oss gjør det daglig.

– Det er blitt helt vanlig å søke etter personer og informasjon om dem. Det dreier seg ikke bare om å spionere på en ekskjæreste eller å få vite hva naboen tjener, men for eksempel også om å stille best mulig forberedt til et møte i jobbsammenheng, sier administrerende direktør Jan Erik Sørgaard i Opplysningen 1881.

Ikke uventet er søkeaktiviteten størst blant de yngste, i aldersgruppen 18-24 år. Men trønderne overrasker med å være markant mer søkende enn resten av landet. Her bruker 56 prosent Google og Facebook hver uke for å lete etter folk.

– Aktiviteten blir nok fortsatt sett på som snoking, selv om det bruken sprer seg til arbeidslivet. Det er litt flaut, noe man ikke snakker høyt om, sier Sørgaard.

Navn med ansikt

Nå har trenden nådd nummeropplysningen. Et navnesøk eller nummersøk på sms til 1881 gir heretter treff på lenker til eventuelle profiler vedkommende måtte ha på Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+.

– Du får selvfølgelig ikke tilgang til lukkete profiler, men du kan for eksempel få knyttet et ansikt til navn og nummer. Det er informasjon som finnes åpent tilgjengelig på nettet, men vi gjør koblingene for deg, sier produktsjef Arne Rødseth i Opplysningen 1881.

Det er ingen ekstrakostnad for å bruke tjenesten, men går du inn på lenkene på sms-en, kommer de vanlige surfekostnadene du har hos mobiloperatøren.

Det er ikke bare på søkemotorer og sosiale medier nordmenn forbereder seg grundig. Eller spionerer, alt etter som man ser det.

– Svært mange av sms-søkene på 1881 er fra folk som sjekker nummer fra ubesvarte anrop. Med koblingen mot sosiale medier blir de enda bedre informert om hvem som ringte, sier Rødseth.

Dreven på søkemotor

Over 2,5 millioner nordmenn har nå en Facebook-konto.

– Nordmenn har i snitt nesten 250 venner på Facebook. Da er det kanskje naturlig å se på profilen til folk som er viktige for deg fra tid til annen for å se hva som har skjedd i livene deres, sier Øyvind Solstad, kommunikasjonsrådgiver for digitale medier i Carat.

Han er ikke overrasket over resultatet i undersøkelsen.

– Utviklingen skjer på grunn av sosiale medier og fordi vi blir stadig flinkere til å bruke søkemotorer. Senest forrige helg overhørte jeg to unge kvinner som snakket om et nytt mannlig bekjentskap, hvor den ene sier ’’Hva, har du ikke googla han?’’.

Når flere søker på deg, blir det enda viktigere å tenke før du taster.

– Vil du ikke at noe skal bli offentlig, ikke gjør det – så enkelt er det. Og post det i hvert fall ikke på nettet, sier Solstad.