Risikoen for at en personbil er innblandet i en ulykke med personskade er over 50 prosent større enn for en lastebil. Det viser en gjennomgang av ulykkestallene fra Statistisk sentralbyrå for 2009 og 2010.

Gjennomsnittlig kjører en personbil fire millioner kilometer mellom hver gang den er innblandet i en ulykke med personskade. En lastebil kjører i overkant av seks millioner kilometer.

– De fleste lastebilsjåfører har lang erfaring fra kjøring på norske veier, og det er nok den viktigste årsaken til at de havner i færre ulykker, sier konsernsjef Aniela Gjøs i transportselskapet Ontime Logistics.

Hun tror det er mange grunner til at yrkessjåfører har høy motivasjon for å være ulykkesfri.

– Når det å kjøre er inntektsgrunnlaget ditt, er det ikke bare de åpenbare grunnene som gjør at du ikke vil havne i en ulykke. En kollisjon vil direkte ramme arbeidssituasjonen din og ikke minst yrkesstoltheten som profesjonell sjåfør, sier Gjøs.

Bevisst ansvaret

Kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-Forbund mener profesjonelle sjåfører har en mer aktiv holdning til trafikksikkerhet enn mange personbilførere.

– Sjåførene er svært bevisst ansvaret de har når de håndterer store, tunge kjøretøyer. Det handler ikke bare om å være ekstra oppmerksom for å unngå ulykker, men også om å ta mest mulig hensyn til andre bilister, sier Ågotnes.

Forbundet har en heltidsansatt som reiser rundt i landet og kurser lastebilsjåfører i skadeforebyggende arbeid. De har utviklet et omdømmeprogram som påminner erfarne sjåfører om mulige trafikkfarlige situasjoner knyttet til for eksempel hastighet, avstand og blindsone.

– Selv om alle med et førerkort har samme ansvar for å holde seg informert og oppdatert på endringer i trafikkreglene, følger nok yrkessjåfører bedre med. Dessuten har de fått en grundigere opplæring i utgangspunktet enn vanlige bilister som tar lappen, sier Ågotnes.

Strengere krav

Strenge krav til materiell og sikkerhet for tunge kjøretøyer bidrar til tryggere veier, mener Aniela Gjøs i Ontime Logistics.

– For at lastebilsjåførene skal ha et tilfredsstillende oppmerksomhetsnivå, er det for eksempel strenge hviletidsbestemmelser. Yrkessjåfører kan kjøre maks fire og en halv time før de må ta pause. Dessuten er det en særskilt avholdspliktregel med totalt avhold fra alkohol i minst åtte timer før jobbstart, sier Gjøs.