- Vi registrerer at det er svært mye kjøring med bare ett lys, og vårt inntrykk er at det er flere nå enn før, sier generalsekretær Jan Johansen i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub.

Han tror problemet øker fordi flere bevisst utsetter å bytte lyspære, samtidig som mange ikke er klar over at de mangler et lys.

Utrykningspolitiet tar stadig flere bilister som kjører med ett lys, og fra 2009 til 2010 var det en fordobling av forenklede forelegg for overtredelsen, fra 664 til 1125 forelegg.

- Problemet er at bilistene ikke selv kan skifte pære, slik man lett kunne på eldre biler. Mange biler må på verksted for å få skiftet pære. Vi har inntrykk av at bilistene vi stopper er klar over at de bare kjører med ett lys, sier distriktsleder Anne Grethe Bakkegaard i Utrykningspolitiet Buskerud, Asker og Bærum.

2000 i bot

Mange nye bilmodeller har ikke varslig av defekte lys. Kombinert med bedre veibelysning, kan det ta tid før en bilist blir klar over at noe er galt, mener KNA.

- Og selvsagt, når det er blitt mer plundrete å få jobben gjort, er det mange som utsetter pæreskiftet, sier Jan Johansen.

Å kjøre med bare ett lys er trafikkfarlig, særlig på veier som ikke har veibelysning. Forholdene på stedet er avgjørende for hvordan UP reagerer når de tar bilister som kjører med ett lys.

- Alt etter alvorlighetsgraden gir vi muntlig eller skriftlig pålegg, eller forelegg. Tid og sted er viktig i vår vurdering av reaksjonsform, sier Anne Grethe Bakkegaard i UP.

Boten for manglende lys på bilen er på 2000 kroner.

Skaper ulykker

Som bilist er man helt avhengig av at alle lys fungerer. Godt lys er spesielt viktig for bilførere over 40 år, siden de trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se like bra.

- På mørke veier kan ett eller to frontlys være forskjellen på om man ser en fotgjenger som vil krysse veien eller ikke, sier Jan Johansen i KNA.

Han sier det kan være lurt å kjøre opp foran et butikkvindu for å sjekke om begge lysene fungerer som de skal.

På vinteren ser man ikke veimerkingen mange steder på grunn av snø og is. Bare skilt blir vasket og holdt synlige.

- Dermed blir det ekstra vanskelig å orientere seg i trafikkbildet med bare ett fjern- eller nærlys, og vi skal ikke se bort fra at manglende merking kan ha vært en medvirkende årsak til trafikkulykker, sier Jan Johansen.