Det siste året har samtlige bilmerker i Norge fått minst fem års nybilgaranti. Da skulle man tro at alle merkene nå hadde like gode garantier, men det er langt fra tilfelle. Vilkårene, dekningen, praktiseringen og garantiinformasjonen er svært forskjellig. I flere tilfeller er garantivilkårene dårligere enn rettighetene i lovverket.

Fem års reklamasjonsrett

Når du kjøper en bil, er du nemlig dekket av forbrukerkjøpsloven. Denne gir deg rett til å reklamere i fem år på alle deler som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. En garanti er noe selgeren, i dette tilfellet bilimportøren, kan velge å gi i tillegg. For at en garanti skal være mer enn et salgstriks, må den gi deg noe mer, enten i tidsperiode eller i innhold, enn det du har krav på etter loven. Dersom garantien er på fem år, må den innebære at du kan klage på mer enn det du kan etter loven.

Gransket og stilt spørsmål

Forbrukerrådet har gransket garantiinformasjonen og garantivilkårene til de 20 største bilmerkene på det norske markedet. I tillegg har vi undersøkt hva 30 bilselgere opplyser om garanti og reklamasjonsrettigheter. Forbrukerrådets gjennomgang viser at noen garantier gir ekstra dekning eller ekstra lengde, mens flere bilmerker har omfattende unntak i sine garantier.

Gjennomgangen viser hva importørene mener skal dekkes på garanti ved normal bruk av kjøretøyet. Men som det fremgår av vår rapport, er det i mange tilfeller misforhold mellom hva som står i importørens garantivilkår, og hva importøren har oppgitt på spørsmål fra Forbrukerrådet. Importøren svarer gjennomgående mer positivt på spørsmål enn det som fremgår av garantivilkårene.

- Forbrukerrådet anbefaler at bileierne som får problemer med garantireparasjoner, henviser til hva bilimportørene godtar i denne undersøkelsen, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Deler og komponenter

Forbrukerrådet har sjekket med importørene om garantidekning på 25 forskjellige deler og komponenter. Bilimportørene svarer svært forskjellig, men Forbrukerrådet mener det er fem års reklamasjonsrett på samtlige av disse 25 punktene ved normal bruk av bilen.

Tre har gode vilkår

Forbrukerrådet har gruppert de 20 bilmerkene i tre grupper. BMW, Toyota og Kia har de beste garantivilkårene. Alle de tre aksepterer lang kjørelengde, mens Kia som den eneste også har en garanti som går ut over bransjestandarden på fem år. Kia har sju års nybilgaranti.

BMW og Toyota har ingen betydelige unntak, og gir sine kunder gjennomgående god garantiinformasjon.

11 bilmerker har, ifølge Forbrukerrådet, middels garantivilkår. Enkelte forhold kan være langt bedre enn reklamasjons-rettighetene i forbrukerkjøpsloven, mens det for andre forhold er unntak fra garantien som er i strid med de lovfestede rettighetene.

Seks har dårlige vilkår

Seks av bilmerkene har, etter Forbrukerrådets syn, dårlige garantivilkår. Disse er Mercedes, Honda, Citroën, Peugeot, Opel og Mitsubishi.

Det er til dels omfattende unntak og dårlig garantiinformasjon hos disse seks. Dessuten stiller flere av disse bilmerkene urimelige eller kostbare krav for at garantien skal være gyldig. Blant annet krever flere at det brukes originaldeler eller at service utføres på merkeverksted. Honda har også et krav om en ekstra årlig service.

Opel fremstår som klart dårligst, med omfattende unntak fra garantien og vilkår som er nærmest umulige å forstå.

Mitsubishi og dels Citroën har ikke besvart spørsmål fra Forbrukerrådet, slik at en del forhold står ubesvart.

Hva sier bilselgerne

De færreste bilkjøpere snakker med importøren ved kjøp av ny bil. Kundene forholder seg som regel til bilselgeren. Men hva kan bilselgerne opplyse om garanti og reklamasjon?

Tidligere undersøkelser som blant annet Forbrukerrådet har foretatt, har vist store mangler i bilselgernes kunnskaper.

Denne undersøkelsen viser at det fortsatt er mange bilselgere som har mangelfulle kunnskaper om garanti og reklamasjon.

Forbrukerrådet har besøkt 30 bilbutikker som vanlig kunde, og stilt selgerne spørsmål om garanti og reklamasjon i en ellers tilsynelatende vanlig samtale om kjøp av ny bil. Vi har besøkt butikker for de største merkene, samt for bilmerker som har gode og dårlige vilkår.

Hver tredje bilselger klarer ikke å forklare forskjellen på reklamasjon og garanti, mens nesten halvparten sier garanti ikke gir særlig mer enn rettighetene i forbrukerkjøpsloven. Hver femte bilselger krever at service må utføres på merkeverksted for at garantien skal være gyldig.

Forbrukerrådet er kritisk

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet synes det er bra at alle bilmerkene fokuserer på kvalitet og levetid gjennom å innføre garantier med lang gyldighet på minimum fem år.

- Men vi kan ikke akseptere at mange bilmerker har omfattende unntak som er i strid med rettighetene i forbrukerkjøpsloven, sier hun.

Forbrukerrådet er også kritisk til at flere bilmerker stiller fordyrende krav for at garantien skal være gyldig, som ekstra service, kun bruk av originaldeler eller at service må utføres på merkeverksted.

Flesland er også overrasket over at bilselgerne fortsatt ikke har tilstrekkelige kunnskaper om garanti og reklamasjon.

- Vi må forvente at selgerne kan dette. Forbrukerrådet synes også det er kritikkverdig at mange av garantivilkårene er skrevet slik at det nesten ikke er mulig å forstå hva som står der. Garantivilkårene er en del av kontrakten mellom bilbutikken og kundene. Da må det være mulig å forstå den. Tydelige garantier kan også dempe konfliktnivået. Bil har i mange år vært det feltet Forbrukerrådet får flest henvendelser på, sier Flesland.