Det er i et brev til klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen at organisasjonen Bevar Andøya Flystasjon ber departementet stoppe Evenes som framtidig base for overvåkingsflyene. De mener flyttingen vil være i strid med Ramsar-konvensjonens bestemmelser, som gjelder deler av området ved flyplassen.

Miljø

Til nå har organisasjonen Bevar Andøya Flystasjon konsentrert seg om de økonomiske aspektene omkring nedleggelse på Andøya og etablering av base for overvåkingsfly på Evenes. Nå drar organisasjonen også fram de miljømessige utfordringene ved Evenes flyplass, som de mener Andøya flystasjon ikke er belemret med.

Venstre

Kort tid etter at Ola Elvestuen fra Venstre ble klima- og miljøvernminister, dro Bevar Andøya flystasjon fram et nytt kort i deres kamp for å beholde overvåkingsflyene på Andøya. Hilde Flobergseter i styret til Bevar Andøya Flystasjon benyttet anledningen til å ønske Elvestuen velkommen som klima- og miljøvernminister. Samtidig takket de for at han fikk Andøya flystasjon inn i regjeringserklæringen som Høyre, FrP og Venstre ble enige om, som en plattform for de tre partiene i regjering.

Rapport

Et annet medlem i styret til Bevar Andøya Flystasjon, er cand. real Kari Vik som har utdannelse innen matematisk-naturvitenskaplige fag. Hun har skrevet en åtte sider lang rapport som blant annet omhandler miljøutfordringer og vernestatusen rundt flyplassen på Evenes.

«Forsvaret var allerede i 2011 klar over miljøutfordringene på Evenes. De visste at forsvarets fly tok skade av avisingen som Avinor bruker», skriver hun i sin konklusjon. Rapporten viser også til at andre alternative kjemikalier for avising er uaktuelt på Evenes, og viser til at Fylkesmannen i Nordland tidligere har nektet alternative avisingsmateriale med henvisning til fare for forurensning av våtmarka rundt flyplassen.

«Disse forholdene ble ikke tatt på alvor eller vurdert. Resultatet ble at overvåkingsflyene ble bestemt lagt til Evenes, på tross av denne kunnskapen», skriver Kari Vik i sin rapport.

Ramsar

«Det er en rekke lover og veiledninger som omhandler hvordan fredete områder skal ivaretas ved statlige, kommunale og private utbygginger. Dersom en skal følge Ramsar-konvensjonens regelverk, naturmangfoldloven og miljødirektoratets veileder, skal det vurderes alternativ lokalisering for inngrep i Evenes våtmarksområde, og da må Andøya flystasjon vurderes som alternativ», hevdes det.

Mye av naturen i Evenes våtmarksområde ble fredet i statsråd i 1997 og senere innlemmet i Ramsar-konvensjonen, som omfatter våtmarker av internasjonal betydning, særlig som fuglehabitat. Formålet med konvensjonen er å begrense tap av våtmarker og bremse det økende presset på våtmarksområder.

Dersom en skal følge Ramsar-konvensjonens regelverk, naturmangfoldloven og miljødirektoratets veileder, skal det også vurderes alternativ for inngrep i fredningsområdene på Evenes, heter det i rapporten.

«Og da er myndighetene forpliktet til å vurdere Andøya flystasjon som et alternativ, og det har ikke skjedd», hevder Kari Vik.

Avising

Noe av rapporten omhandler om skadelig korrosjon som avisingsvesken som brukes på bakken på Evenes. Den gir korrosjon både for det nye jagerflyet F35 og de kommmende overvåkingsflyene, Boeing P-8 Poseidon. Boeing har meldt om samme problem. I følge Bevar Andøya Flystasjon har kjemikalier som brukes på Evenes vært forbudt på militære på grunn av korrosjonsfaren.

Snøfresen som rydder banesystemet kaster forurenset snø 40 til 60 meter fra rullebanen, skriver Vik og viser til at dette vil flyte ut i våtmarken omkring. Hun viser også til opplysninger som sier at Andøya har færre dager med behov for avising av flystripa i forhold til Evenes.

Varmekabler

«I forbindelse med konseptvalgutredningen for Evenes flystasjon antyder Forsvarsbygg muligheten for å benytte varmekabler i banelegemet for å slippe bruk av kjemikalier. Dette er ikke ferdig utredet, men vår bemerkning er at det vil bli kostbart. Men kanskje verre er at forbruk av strøm vil bli en betydelig driftsutgift», skriver Kari Vik, som slår fast at Andøya Flystasjon siden 2010 har hatt tillatelse til å bruke de giftige kjemikaliene til baneavvising som ikke tillates på Evenes.

«Andøya flystasjon har ingen fredete områder, verken på flyplassen eller i nære omgivelser. Avrenningen går til sjø i Andfjorden, som har stor utskifting av vannmassene og blir derfor lite påvirket av forurensing.»

Naturverdiene

«Naturverdiene ligger tett på hver side av flyplassen. Det er sannsynlig at disse vil berøres ved en utbygging av basen med tilhørende infrastruktur. Inngrep eller annen fysisk påvirkning i dette større verdisatte myrsystemet, vil kunne redusere naturtypenes utstrekning og buffersonen mot verneområdet, og eventuelt påvirke vannene med mindre forebyggende tiltak vektlegges i utbyggingsfasen. Områdene er generelt sårbare for fysiske inngrep som nedbygging, drenering, forurensning og forstyrrelser.»

Rapporten viser også til tidligere utredninger som sier at avrenningen fra lufthavna på Evenes havner i Langvatn og Lavangsvatn i Tårsadsvassdraget.

Stor verdi

«Dette vassdraget har stor nasjonal og internasjonal verdi i limnologisk og botanisk sammenheng, da dette er vurdert å være det eneste større, naturlige næringsrike systemet på Nordkalotten. Deler av Tårstadvassdraget er derfor naturreservat. Gjennom lufthavnens østlige område går det en kulvert fra sør mot nord med utløp sør i Langvatn. Dette området i Langvatn ligger innenfor naturreservatet», skriver Kari Vik.

Det heter videre at vannene i området er rike kalksjøer. Disse er i følge norsk rødliste for naturtyper karakterisert som sterkt truet. Tårstadvassdraget er et av kjerneområdene for sjeldne og rødlistede kransalger, heter det videre.

Rikmyrer

«Som for kalksjøene er det geologien i området som er avgjørende for utbredelsen av rikmyrene», skriver Vik. Området rundt lufthavna er det desidert viktigste området for rikmyr i regionen, og et av de områdene i fylket hvor denne naturtypen har såpass mange og tette forekomster.

Det vises til at det finnes flere registrerte forekomster av naturtypen «Rikmyr», mens Laksmyra er ansett som svært viktig. Det er viktig at disse områdene ikke blir nedbygd, og at en unngår inngrep som påvirker vannhusholdningen i myrpartiene, skriver Vik og viser til uttalelser fra Fylkesmannen i Nordland.

Fiskearter

Tårstadvassdraget er et lakseførende vassdrag ved Evenes flyplass. Bestanden av laks og sjøørret er forholdsvis store. En økning i forurensingen i vassdraget kan ha betydelig innvirkning på oppvekstvilkårene for disse fiskeslagene.

«Vannforvaltningsplanen og overvåkingsprogrammet for Nordland forutsetter at det skal gjennomføres en omfattende overvåking av vannforekomster som er påvirket av fysiske inngrep eller forurensing.»

Fugl

Også for fugl mener Bevar Andøya Flystasjon at det foreligger problemer ved Evenes flyplass.

«De næringsrike vannene rundt flyplassen er svært viktige for andefugl og er viktige områder for næringssøk både i hekkeperioden og under myting på seinsommeren. På grunn av verneområdenes utforming er det lite areal for hekking innenfor vernegrensene og mye av hekkingen vil foregå i kantsonene til reservatet eller i andre deler av vassdraget.»

Bevar Andøya Flystasjon viser også til Miljødirektoratets veileder som sier at tiltak som kan berøre Ramsar-områder skal unngås. Andre trinn er å minimalisere effekten av tiltaket, og tredje trinn er å kompensere tap av våtmark med nye våtmarksområder. Videre skrives det at dersom tiltaket kan stride mot verneformålet eller innebære en endring av områdets økologiske karakter, bør det gis en anbefaling om helt å unngå tiltak i Ramsar-området, samt en tydeliggjøring av hvilken prosess som må følges dersom inngrep ikke kan unngås.

Statsråden vil svare

VOL har siden 22. februar vært i kontakt med Klima- og miljødepartementet for å få kommentarer fra klima- og miljøminister Ola Elvestuen (Venstre) i saken om Ramsar-området ved Evenes. Kommunikasjonsrådgiver Jo Randen i departementet opplyser til VOL at statsråden vil svare, men at det vil ta noe tid å utforme svaret.