Coop Marked Dverberg har deltatt på kompetansehevingsprogrammet til Merkur, som er et prosjekt i regi av Kommunal- og Moderniseringsdepartementet.

– I løpet av 15 måneder har butikken deltatt og jobbet med ulike temaer som markedsvurdering, butikkdrift, økonomistyring, aktivitetsplanlegging, fagtemaer som «frukt & grønt», tipping etc., sier Merkur-konsulent Ole Svendborg.

Han opplyser at nesten alle deltakende butikker har hatt positiv utvikling i prosjektperioden, hvor nesten alle butikkene har økt sin omsetning.

– Vi vurderer omsetningstallene og butikkens oppbygging og drift, når vi velger «Beste butikk» blant deltakerne, sier Svendborg.

Beste butikk

Coop Marked Dverberg vant sammen med Joker Liland.

«Butikken har hatt en ekspansiv utvikling innenfor sin kjede og sin region. Butikken har blant annet hatt en svært god utvikling på «Frukt & Grønt» – hvor butikken er premiert internt i kjeden. Butikken er offensiv og yder god service til sine kunder – til tross for lokaler som ikke er optimale», heter det i begrunnelsen for kåringen av Dverberg-butikken.

Jobber med forbedringer

– De jobber med forbedringer, har fått den beste scoringen og den beste utviklingen. Det er verdt å merke seg at disse småbutikker ofte skal være 10-20 prosent bedre enn en bykjøpmann for å overleve. På Dverberg har de vanskelige rammevilkår og trange lokaler å drive i. De er flinke til å lage liv og røre, sier Svendborg.

Han gjestet nylig butikken, og da hang det ballonger i butikklokalene.

– Butikksjef Susann Nordmo sa at hun gjorde dette fordi det var fint vær ute, og at det da var naturlig å komme med frukt og grønt-tilbud. Ting skjer i den butikken.

Hun er flink til å skape aktiviteter og skape puls, skryter Svendborg videre.

Videre trekker han frem det brukbare omsetningsløftet til butikken.

– Vi snakker alle de tingene vi måler butikkdrift på, i tillegg til det er en levende butikk. Til tross for begrensinger har de har gode resultater, avslutter Svendborg.

Glad Nordmo

Susann Nordmo er veldig glad, stolt og rørt på en gang.

– Jeg er så takknemlig for at jeg har slike lojale kunder, og flinke arbeidskollegaer. Det er kundene som gjør at vi gjør det så godt. Dersom vi ikke hadde hatt kunder, hadde vi ikke hatt butikk. Det er veldig artig, og det føles godt.

Vi har god økning på butikken, avslutter Nordmo.