Det å finne ut skadeomfanget på kaia var har tatt tid.

– Det er mye intern skade i betongen som har tatt tid og kartlegge, sier daglig leder Hans Benjaminsen i Th. Benjaminsen.

Mye skal på plass

Kaia skal bli reparert i løpet av sensommeren. Selve prosessen har tatt lengre tid enn forventet på grunn av en del formaliteter. Det er altså mye som skal på plass før reparasjonen kan settes i gang.

Skadene ser ikke stor ut fra oven av Foto: Robin Olsen

Når de begynte å undersøke kaia, oppdaget de at av de bærende søylene var borte. Dette førte til at de ikke kunne belaste den delen av kaien. Dette har ikke ført til noe slags problemer med skipstrafikken, som har gått som normalt.– Det er litt tungvint for dem som jobber på kaia, sier Benjaminsen. Det at de ikke kan belaste en stor del av kaia skaper problemer for de arbeidende på kaia. De har mye mindre plass til å laste på, og deler av kaia kan ikke brukes til å kjøre på. Det gjelder både for de ansatte, men også passasjerer som skal av Hurtigruten.

Enklere for MS Trollfjord

Det gikk bare en uke fra sammenstøtet til MS Trollfjord var på seiling igjen mot Bergen. Det eneste som trengtes å gjøre på båten var å sveise igjen det store hullet i baugen. Båten seiler i dag som normalt etter rutetid.