Foto: ersion 1.00

Med 1000 kroner ekstra som gulrot inviterte gjenvinningsbransjen i høst til vrakedugnad. Resultat: 17 500 færre miljøforurensende biler på veier, låver og i skogen. - Noen bileiere gråter over panseret før de tar farvel, forteller Jan Fredrik Bergman i Norsk Gjenvinning Metall AS.

Det var tydeligvis en stund siden en del av bilene hadde kjørt på veiene, men endelig tok eierne jobben med å frakte den dårlige miljøsamvittigheten ned fra låven og ut av skogen.

- Det ser ut til at gjenvinningsbransjen setter rekord i 2011 med minst 110 000 innsamlede vrak, hvis ser vi bort fra 1996, hvor vrakpanten var ekstrem høy. Det er selvfølgelig gode nyheter for miljøet vårt, sier Bergman.

Bilvrakene plukkes fra hverandre ved ulike godkjente mottak. Der blir blant annet drivstoff, batteri, vindusspylevæske, dekk og olje sortert ut for korrekt behandling. Metallet blir p resset sammen og fraktet til et fragmenteringsanlegg. Til slutt ender bilen som alt fra armeringsjern til hengekøyestativer. Inntil 85 prosent av bilen blir gjenvunnet.