Droneflyging har de siste årene blitt en svært populær aktivitet. For flyplassene i landet har det imidlertid vært en utfordring.

Avinor har onsdag sendt ut regler og kart for droneflyging rundt alle norske flyplasser.

Se kartene for Vesterålen i bildekarusellen over.

– Droner gir mange muligheter, men kan også utgjøre en betydelig risiko for flytrafikken. For fly som er i landings- eller avgangsfasen, utgjør droner en særlig stor fare, ganske enkelt fordi de er så nærme bakken at droner utgjør en reell kollisjonsfare. Avinor har nå utarbeidet detaljerte retningslinjer for hver enkelt lufthavn, skriver selskapet i en pressemelding.

Forbudt fem kilometer rundt

I «Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord», som trådte i kraft 1. januar i år, heter det at hverken flyvninger med modellfly eller droner er tillatt nærmere enn fem kilometer fra en lufthavn.

– Innenfor en radius av fem kilometer er det forbud mot å kjøre med droner, men det kan unntaksvis gjøres avtaler med tårnet, forklarer AFIS-fullmektig Arne Jørgen Jørgensen, som jobber i tårnet ved Stokmarknes lufthavn, Skagen.

– Droner som blir solgt her til lands er faktisk programmert slik at de ikke kommer seg inn i luftrommet over flyplassen, den stopper opp, sier Jørgensen til VOL.

I tillegg til en sikkerhetssone på fem kilometer rundt flyplassen, er det også etablert en langt større «trafikkinformasjonssone». Innenfor denne må alt av flyvninger avtales med tårnet. For Skagens del omfatter dette et område som strekker seg fra Steine i Bø til Trollfjorden, hele Hadseløya og store deler av Sortland – både på Langøya og Hinnøy-sida. På Andøya strekker denne sonen seg langt ut i havet i nord, til Stave og Dverberg i sør.

– God dialog med aktører i regionen

Jørgensen sier at droneeiere i Vesterålen stort sett er klar over reglene, og flinke til å overholde dem.

– Dronene kom som en farsått, og var nok en utfordring for mange flyplasser i starten, men Luftfartstilsynet og Avinor heiv seg raskt rundt og fikk på plass regelverk og sonebegrensninger. Det er klart at vi ikke kjenner til om alle tar kontakt med tårnet når de flyr, men mange gjør det, spesielt de som flyr kommersielt, sier han.

Uansett type drone – om du skal fly kommersielt, eller du bare har fått deg nytt leketøy og skal fotografere storslått vesterålsk natur – må du varsle tårnet innenfor kontrollsonene. Det skal gjøres avtale om hvor du flyr og hvor lenge, og trafikk i området blir varslet.

– Vi har en god dialog med de mest kjente aktørene i vårt område, som medielinja på Stokmarknes og meglere som tar dronefoto til prospekter, sier Jørgensen.

Han påpeker at alle som kjører droner er pliktig å sette seg inn i reglementet, og er selv ansvarlig om det skulle skje noe.