Reno-Vest IKS har besluttet å øke gebyrregulativet på husholdningsavfall med 14,5 prosent. Det vil si et tillegg per husstand på 351 kroner. Økningen skal til endelig godkjenning i representantskapet 3. desember.

- Grunnen til at vi har valgt å informere gjennom media er ganske enkelt fordi økningen i gebyrregulativet er noe større enn tidligere. Vi ønsker ingen misforståelser eller antagelser. Derfor velger vi å informere om økningen før noen plukker det opp i sakspapirerne til kommunestyret i den enkelte kommune, sier styreleder Kenneth Pedersen.

Underskudd

Administrerende direktør Berit Pettersen forteller at det har vært et stort underskudd de siste fem årene og at dette må dekkes inn. Underskuddet fra 2006-2012 er på 6.630.000 kroner. I tillegg kommer økte kostnader til transport og forbrenning av avfall (hvite poser) med 1.900.000 kroner. Sammen med en generell prisøkning på 856.325 kroner utgjør disse tre summene årsaken til økningen på 14.5 prosent. Det vil si at hver av Reno-Vest 14.145 abonnenter må belage seg på å betale 351 kroner med i renovasjonsavgift i 2013.

- Hvite poser utgjør en stur del av summen i regnskapet deres betyr det at det er befolkningens egen feil at gebyrøkningen blir så stor?

- Ja, det er tildels selvforskyldt at det blir økte kostnader. Det er ikke bare at folk kaster organisk materiale i de hvite posene, det gjøres også mye feil med de røde papirposene, sier Berit Pettersen. Hun legger til at Reno-Vest mottar penger pr. røde papirsekk som er korrekt fylt med papp og papir. Poser som inneholder andre ting må selskapet betale for å sende til Kiruna.

- Det er eksempler på at vi har mottatt en halv elg og en startmotor i de røde posene. Dette er selvsagt ekstremt, men det understreker bare at folk må bli flinkere til å sortere rett, sier Berit Pettersen.

Kvalitet til lav pris

- Det er viktig å få frem at Reno-Vest ønsker å gjøre jobben på en skikkelig og ordentlig måte. Vi skal levere kvalitetstjenester til en lavest mulig pris. Men vi må jo håndtere det avfallet som kommer inn etter gjeldende regler. At vi har lagt for lavt betyr at vi må opp et nivå for å gi gode tjenester til kundene, sier Pedersen. Berit Pettersen fyller inn at i forhold til sammenlignbare tall så har Reno-Vest lagt for lavt.

- Selv med økningen vil vi ligge lavere enn andre det er naturlig å sammenligne oss med, sier Pettersen og viser tall fra en plansje.

(Se plansjene i bildekarusellen i toppen av saken)

Økonomisjef Guro Vingerhagen forteller at deponiforbudet som kom i 2009 hindrer selskapet å sende avfall til deponiet på Bremnes. Nå må det sendes til Kiruna og det koster. En økning av det brennbare husholdningsafallet i samme periode er altså noe av årsaken til gebyrøkningen.

Mindre økning kommende år

- I årene som kommer skal vi ikke øke tilsvarende. Vi tror ikke mengden avfall vil bli så mye større. Det kan være mulig at vi kan se på dette med å sende faktura flere ganger enn to ganger per år, men det er litt opp til abonnentene. Men det er noe vi kan vurdere, sier Pedersen.

Markeds- og informasjonssjef Torunn Ulriksen forteller at all informasjon om dette skal man finne på selskapets internettsider og i kundemagasinet som blir laget av markedsavdelingen.

- Det er masse nyttig informasjon og man kan lære mye av å lese denne informasjonen, sier Ulriksen.

- Og det er kjempeviktig med god og riktig sortering, avslutter Berit Pettersen.

Nå er det opp til eierne å avgjøre om forslaget til gebyrregulativet skal iverksettes fra 2013.