– Byutvikling handler om å handle ut fra stedets forutsetninger og identitet. Det er da resultatene blir Stokmarknes, og ikke hvilket sted som helst. Derfor er stedsidentitet helt sentralt i utviklingen. Hva er Stokmarknes og hvor vil byen, er spørsmål som stilles i sentrumsplanen for stedet.

Les også: Kommunen bør gjøre mer for handelsstanden

Lar seg inspirere

Styret i handelsstandsforeningen på Stokmarknes pekte under et møte nylig på andre byer.

Sortland er kjent som Blåbyen, og Mo i Rana knytter seg sterkt opp mot jernbanen.

– Kanskje vi kan markedsføre oss som Hurtigrutebyen? Det var her det startet. Det første man møter når man kommer til byen er hurtigruta. En identitet er det vi trenger og bør bruke i markedsføring av byen, sier leder i handelstandsforeningen Edgar Vestgård.

Les også: Frir til kundene

– Spille sterkere sammen

Rådmannen påpeker at handels- og reiselivsinteressene kan spille sterkere sammen.

Corner Sport har startet med sykkelutleie i hele Vesterålen, noe som har fungert bra.

Butikken har hatt møte med Vesterålen reiseliv om å gjøre enda mer.

– Stokmarknes har mange muligheter. Vi kunne tilbudd turer i ribb, arrangert dykkekurs og fisketurer. Det er mange muligheter. Svolvær har klart det. Det ville gitt Stokmarknes et bra rykte. Vi kunne solgt begeistring, sier Egard Vestgård.

I høst åpnet butikken Markedsbrygga friluftsliv på Stokmarknes.

Butikken har ambisjoner om å få fotfeste i nettopp markedet som etterspør slike tilbud.