I regjeringens forslag til Nasjonal transportplan er det foreslått å bevilge 470 millioner kroner til det store havneprosjektet på Andenes. Regjeringen vil bevilge 235 millioner kroner i perioden 2018 til 2023 og 235 millioner kroner i perioden 2024 til 2029.

Prosjektet ligger inne i den gjeldende transportplanen, men stod i fare for å bli utsatt til perioden 2024 til 2029. Regjeringen var imidlertid ikke enig med Kystverket og flyttet oppstart fram til første del av planperioden. Nå vil Ap gå lengre.

– I vårt forslag til statsbudsjett foreslo vi 25 millioner kroner til oppstart av prosjektet i 2017. Det er derfor naturlig at vi følger dette opp i vårt forslag til Nasjonal transportplan, sier Sivertsen.

Ap vil i tillegg bevilge alle pengene i første del av transportplanperioden – det vil si 470 millioner i perioden 2018 til 2023.

– Prioriterer annerledes

Sivertsen sier at Ap prioriterer annerledes enn det regjeringen gjør. Blant annet forventer man effektivisering til mange milliarder kroner og man vil ta bort refusjon av bompenger. Også det skal gi mange milliarder kroner i frie midler. I tillegg legger man inn seks milliarder mer enn det regjeringen gjør.

– Ap vil blant annet prioritere kyst og rassikring, i tillegg til at vi vil ha moderne bredbånd til distriktene. Den økte rammen skal i hovedsak brukes til bredbåndsatsing, sier Sivertsen.

– Hvor skal dere hente de ekstra pengene dere vil bruke til transportplanen?

– Vi har mer penger til fellesskapet siden vi ikke gir skattelette til de aller rikeste. Vi vil i stedet bygge mer vei, sier Sivertsen.

– Vi har større ambisjoner enn det regjeringen har. Ap sørget for å overoppfylle de to transportplanene vi har hatt ansvaret for. Det skal vi også gjøre når vi kommer i regjering igjen, sier Sivertsen.

– Null troverdighet

Ap får neppe støtte fra posisjonen i Stortinget til sitt forslag. Høyres Nikolai Astrup er leder for Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget. Han er krystallklar i sin kommentar om Aps forslag.

– Aps forslag til Nasjonal transportplan har null troverdighet. Man foreslår nye prosjekter for flere titalls milliarder kroner som det ikke finnes penger til. Man kan ikke feste lit til noen av Aps løfter fordi man ikke aner hva partiet vil prioritere dersom det kommer i regjering. Ett eksempel er fergefri E39. Dersom den skal gjennomføres innen 2033 slik Ap har foreslått, må mange titalls prosjekter i andre deler av landet tas ut, sier Astrup.

– Det ser ut som om Jens Stoltenberg tok med seg Aps kalkulator til Brüssel. Det Ap foreslår er et luftslott, og jeg er overrasket over at Jonas Gahr Støre lar dette skje, legger han til.

Forskuttering

Når det gjelder havneprosjektet på Andenes, mener Astrup at raskere oppstart må skje gjennom forskuttering.

– Vi vil se positivt på alle søknader om forskuttering av fiskerihavnprosjekter, sier Astrup.

– Andøy er en liten kommune. Hvor realistisk er at kommunen kan forskuttere 235 millioner kroner?

– Fylkeskommunen kan også være med på dette. Det finnes mange ulike modeller, blant annet samarbeid med private aktører, sier Astrup.

– Skaper usikkerhet

Ordfører Jonni Solsvik mener Astrup nå skaper usikkerhet rundt havneprosjektet med sine uttalelser om forskuttering.

– Det regjeringens og Aps forslag betyr, er at dette prosjektet starter nå og blir gjennomført uten stans. Det står nå et samlet storting bak. At Astrup snakker om en ny type finansiering, skaper det uklarheter. Det har aldri vært snakk om forskuttering, og det er uaktuelt for Andøy kommune og sikkert også for fylkeskommunen å forskuttere et fiskerihavnprosjekt, sier Solsvik.