Avgiftsfordelene for elbiler i Norge fører til at bilprodusentene prioriterer det norske markedet, sier Bernt G.Jessen i Motorgruppen. Foto: MMC Norge

I første halvår i år sto Norge alene for 16 prosent av det totale elbilsalget i Europa.

- Verdens bilindustri er i sjokk over det norske elbilsalget. Vanligvis er Norge et nærmest uinteressant bilmarked i verdenssammenheng. Men når elbilsalget øker slik det har gjort i Norge nå, blir det lagt merke til av de store bilprodusentene, sier prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det ved utgangen av september var solgt 1229 elektriske personbiler her i landet. I tillegg kommer 34 elektriske varebiler og 140 små elbiler, såkalte MC-biler.

- Det siste året har vi sett at internasjonale bilprodusenter prioriterer Norge høyt ved lanseringen av elbiler. Det gir oss flere biler å velge mellom, mer konkurranse og lavere priser, sier Hannisdahl.

Stor etterspørsel

Elbilen Mitsubishi i-MiEV er nå landets mest solgte småbil, og nye skipslaster med biler kommer med jevne mellomrom fra Japan til containerhavnen i Drammen.

- Vi har til de grader solgt elbiler her til lands at vi får det vi trenger av nye biler. Fabrikkene i Japan har hatt noen leveranseproblemer på grunn av tsunamien tidligere i år. Men det norske markedet blir likevel prioritert høyt, sier Bernt G. Jessen, elbilansvarlig hos Mitsubishi-forhandleren Motorgruppen.

Og salget av elbiler ser ikke ut til å dabbe av.

- Etterspørselen har vært stor i hele år og holder fortsatt koken. Vårt opprinnelige mål for 2011 var å selge 600 elbiler. Nå regner vi med å selge mer enn tusen i-MiEV-er før årsskiftet, sier Jessen.

I løpet av årets første seks måneder sto Mitsubishi for 57 prosent av elbilsaget. Mitsubishi, Citroên og Peugeot tilbyr forskjellige utgaver av samme bil, og til sammen hadde disse tre en markedsandel på 75 prosent i første halvår.

Forutsigbarhet

Norske elbilkjøpere har store avgiftsfordeler sammenlignet med de som kjøper konvensjonelle biler.

- I statsbudsjettet legger regjeringen opp til at disse fordelene fortsetter. Det blir også satset videre på utbygging av flere ladestasjoner. Det er denne offentlige satsingen som gjør at Norge er et attraktivt marked for bilprodusentene, sier prosjektleder Eva Solvi i Transnova.

Transnova er et prosjekt finansiert av Samferdselsdepartementet for å fremme miljøvennlig transport. En av oppgavene er å fremme elbilbruken i Norge.

- Vi har investert mye i oppbygging av ladestasjoner og har stimulert til norsk teknologiutbygging på dette området. Hittil er etablert nesten 3000 ladepunkter over hele landet. Nå er det særlig hurtigladere det satses på, sier Eva Solvi.

Bernt G. Jessen i Motorgruppen mener det er avgjørende at myndighetene fortsetter å gi fordeler til elbileierne.

- Avgiftsfordelene er selve grunnlaget for den norske elbilsuksessen, og en videreføring av disse er et være eller ikke være for elbilen. Nå er vi inne i en god stim der stadig flere bilkjøpere vurderer elbil, og bilfabrikkene fortsetter å utvikle nye og bedre modeller.

Derfor er han glad for at regjeringen har fredet avgiftsfritaket for elbiler fram til 2015.