– Dagens situasjon for fiskerihavnene i Nordland er svært utfordrende og krever handling. Situasjonen er særlig kritisk for havnene på Andenes, Værøy og Røst – som er inne i Nasjonal transportplan, men hvor bevilgninger mangler over statsbudsjettet. I tillegg til disse havnene er det en rekke havner langs kysten vår som har et skrikende behov for utvikling og vedlikehold etter nesten seks års bråstopp i dette arbeidet, heter det i uttalelsen.

Representerer 25 prosent av landsdelen

De interkommunale politiske råd, Lofotrådet, Vesterålen regionråd og Hålogalandsrådet ved ordførere møttes i Svolvær i slutten av januar.

Regionrådene består av kommunene Røst, Værøy, Moskenes, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Andøy, Bø, Hadsel, Lødingen, Sortland, Øksnes, Narvik, Evenes, Gratangen, Lavangen, Ibestad, Tjeldsund, Harstad og Kvæfjord.

Til sammen utgjør kommunene 117 000 innbyggere i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner, noe som utgjør 25 prosent av Nord-Norges samlede befolkning.

Viktig for vekst

I uttalelsen understrekes det at en statlig satsing på fiskerihavnene er avgjørende for vekst i regionen.

– Trygg innseiling og gode fiskerihavner er helt avgjørende for å hindre grunnstøtinger og forlis, gi forutsigbar tilkomst for passasjerer, gods - og for næringsutviklingen. Havnene og innseilingene er i dag flaskehalser som hindrer positiv samfunnsutvikling, og nå haster det med å komme i gang.

Det mangeårige uavklarte ansvaret for fiskerihavnene har medført at det nå er et ekstra stort behov for prioritering og finansiering av fiskerihavner. Uten en kraftfull og betydelig styrking av den statlige finansieringen av fiskerihavnene vil det ikke være mulig for Norge å lykkes med sin sjømatsatsing, konkluderes det i uttalelsen.