– Vi har flere som jobber i Havila Kystruten som er veldig opptatt av historien. Det var maskinssjef Per Rydheim og kaptein Tom-Rune Einarsen på Havila Capella som kom med forslaget om å legge noen turer inn til Eidsfjorden, i forbindelse med kystrutens 130-årsjubileum, sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og markedsdirektør i Havila Kystruten, i en pressemelding.

Som kjent er det i år 130 år siden den første hurtigruteseilasen til Richard With. I anledning jubileet har Havila bestemt seg for å fortelle historien som ledet opp til den første seilasen, og den startet på et saltefartøy i Eidsfjorden.

Det er historien bak sildefisket i Eidsfjorden, og hvordan Richard With skaffet seg midlene til et dampskip, som er bakteppet for avstikkeren Havila Kystruten legger inn Eidsfjorden mellom 11. og 30. september.

Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og markedsdirektør i Havila Kystruten, ser frem til at skipene skal ta den lille avstikkeren inn i Eidsfjorden. Foto: Martin Giskegjerde/Oclin

Vangstein sier at det var flere i Havila Kystruten som likte ideen til Rydheim og Einarsen.

– Nå har vi laget et opplegg for våre passasjerer som er på tur langs kysten og for lokalbefolkningen i Vesterålen som vi tror blir en unik og fin avstikker fra ruten, sier han.

– En viktig del av historien

Maskinsjef Per Rydheim, som på fritiden er hobbyhistoriker, mener historien om sildefisket i Eidsfjorden er vel så viktig når kystrutens historie skal fortelles.

– Det er lett å tidfeste 2. juli 1893, men det hadde aldri blitt noe kystrute uten sildefisket i Eidsfjorden, spesielt høsten 1880 da det omtrent kokte av sild der inne. Richard With var fremoverlent og mente det å ligge å salte sild man ikke kunne få unna var fånyttes. Derfor var det behov for et dampskip som kunne frakte silden til nye markeder, forteller Rydheim.

Per Rydheim, maskinsjef på Havila Capella. Foto: Havila Kystruten

Han mener at kapitalen til den første hurtiggående kystruten i stor grad startet med frakt av sild fra Eidsfjorden, samt annet gods og post.

– Dette var helt klart avgjørende for at vi har en kystrute i dag, og er en viktig del av historien.

Kaptein og hobbyhistoriker Tom-Rune Einarsen gleder seg til å besøke Eidsfjorden.

– Personlig synes jeg det er hyggelig å få lov til å være med å seile inn Eidsfjorden og vise frem dette til våre gjester om bord. Mine forfedre var med på sildefisket på 1800-tallet og bodde på begge sider av fjorden. Det gjør det ekstra spesielt for meg, sier Einarsen.

– Vi kan også gå inn til Sildpollen utslippsfritt på ren batteridrift, slik at vi bidrar til å ha minst mulig avtrykk i denne flotte fjorden. Det er også veldig flott at rederiet ønsket forslaget velkommen slik at flere blir kjent med historien før historien slik vi kjenner den i dag, sier kaptein Tom-Rune Einarsen. Foto: Havila Kystruten

– Gleder oss

Det er historiker Åsa Elstad som har utformet manuset for historien som skal fortelles om bord, og hun skal trolig selv være med på noen av seilasene.

– Til tross for at vi er det nyeste tilskuddet på kystruten, er historien viktig for oss. Vi har feiret 130-årsjubileet, både om bord og ved historiefortelling på våre nettsider. Eidsfjorden-fortellingen er midt i blinken, og det var helt naturlig for oss å gjøre dette i år og med alle fire skip i full drift, sier Vangstein.

– Vi gleder oss til å seile inn Eidsfjorden, og i tillegg til å by gjestene på en unik historiefortelling, sier han og legger til at de legger opp til at lokalbefolkningen også kan være med inn til Eidsfjorden, enten fra Sortland eller fra Stokmarknes.

I perioden Eidsfjorden besøkes blir det noen forsinkelser i rutetiden til Havila Kystruten videre sørover.

– Vi håper og tror de fleste har forståelse for at det blir noen forsinkelser i ruten videre i Vesterålen og inn til Lofoten. Vi tar igjen ruten i Bodø på natten, og de siste dagene sørover til Bergen blir i rute som planlagt, avslutter Vangstein.