I SAs serie om bilbransjen på Sortland, har vi kommet til Bil i nord. Et firma som gjennom de seneste åra har vært gjennom store endringer:

Egentlig var planen å bygge ut i Strandgata, rett ved slakteriet, men den planen ble skrotet etter et morramøte og to raske uker:

- Per-Ivar, selgeren vår, spurte ut av intet «hvorfor kjøper ikke vi Opel»? Så da gjorde vi det, og fikk Karl Strømme «i fanget», sier Kurt-Jarle Johnsen i dag om den hektiske høsten 2010.

Konsolidering

Men lokalene i Strandgata ble for små, så Johnsen tok med seg Bil i nord til industriområdet og flyttet inn med tidligere Karl Strømme AS. På veien ble Renault kastet av lasset, mens både Saab og Honda forsvant fra sortimentet i Vestmarka.

- Vi har avsluttet salget av disse merkene, men har videreført service- og verksted, understreker Johnsen.

Igjen stod et nytt Bil i nord AS med Volvo og Opel på Sortland.

- Det handler om å være god på det man har. Det er vanskelig å øke markedsandelen på fem forskjellige merker samtidig, sier Johnsen.

Og understreker at å være god omfatter både salg, service, verksted og deler. Fem bilmerker ble for mye for en forhandler på «lille Sortland».

Bil i nord er ikke den eneste som har kvittet seg med merker de seneste åra, og blir heller ikke den siste, spår Johnsen:

- Det har vært et imponerende utvalg i byen. Men jeg tror nok at ett eller to merker til blir borte fra byen. Bilmerker med veldig små markedsandeler, lønner seg rett og slett ikke i lengden, mener han.

75 millioner i fjor

- Hvordan går det ellers med Bil i nord?

- Det går jo veldig bra i bransjen, generelt. Vi har økt sakte, men sikkert. Da jeg begynte i 2003 var vi en liten avdeling med seks ansatte. I dag er vi totalt 14 ansatte her oppe, og blir snart noen flere - vi ansetter i disse dager, sier Johnsen.

Han melder også om gode tall: En omsetning i fjor på 75 millioner kroner, som plasserer Bil i nord på en jevn pallplassering i Sortland. Nærmest ligger Toyota Nordvik (80 millioner), Sigurd Pedersen (74,5 millioner) og Vesterålen Bil AS (76,5 millioner). Øverst rager fortsatt Sortland Auto AS med en omsetning på 94 millioner.

I fjor solgte Bil i nord totalt 271 biler, inkludert både nye og brukte. Og nærmer seg 300 i tallet, kanskje allerede i år.

- Hvis vi fortsetter med den farta vi har nå, så skal vi nå det i 2012. Men for å være helt ærlig, så tror jeg det kan komme en liten dupp i markedet i år. Ingenting vokser inn i himmelen. Selv om bransjen selv spår det, sier en nøktern Kurt-Jarle Johnsen.

Bygger ved brua

Tidligere i vinter lanserte Bil i nord byggeplanene sine: Selskapet kjøper tomt ved brufoten, og planlegger nytt bygg der. Her skal det investeres 25-30 millioner i spiller ny butikk og verksted. Alt i «Volvo-standard».

- Forhandleren har en standard og en del detaljer vi skal ta med oss i prosjekteringen. Samtidig skal vi holde øye med kostnadene, og vi vil gjerne bruke lokale entreprenører, sier han.

Johnsen håper å ha tegninger og utseende på bygget klar i løpet av noen uker. Byggestart blir i løpet av året, når avhenger av hvor lang tid papirmølla tar.

- Vi flytter inn i løpet av neste år, sommer-høst.

Skal vokse videre

Tanken bak er å få bedre lokaler, og komme nærmere sentrum.

- I dag ligger vi litt avsides til, og mister nok noen av kundene som bare «streifer innom». Nå kommer vi nærmere byen, og blir synlig for alle som kommer over brua.

- Hva er planen videre, hvor er dere om fem år?

- Vi skal vokse videre og har et større salg enn i dag. Vi blir nok noen flere ansatte der nede. Og vi skal være blant de fire største bilforhandlerne i Sortland, sier Kurt-Jarle Johnsen.

Sortland-avdelingen er, i likhet med Toyota, en avdeling av en landsdelskjede og ikke et eget aksjeselskap. Det har sine fordeler, mener Johnsen.

- Vi er en del av et system med åtte bilmerker og over 100 ansatte. Da er det alltid noen å ringe til, hvis vi trenger råd om et salg eller på verkstedet.

- Og så blir det artigere julebord?

- Ja, det også!, svarer Johnsen muntert.