Etter et besøk hos Andenes legekontor 18. juli fikk Stine Anita Dølmo faktura på SMS med et gebyr på 71 kroner.

– Jeg stusset veldig på at det var så høyt. Jeg føler ikke at det trenger å være så høyt. Ikke når det er på papir heller. Det er fryktelig mye, sier Stine til VOL.

Det er selskapet Convene som administrerer fakturaer i helsevesenet i store deler av Norge, også i Andenes.

I oktober var Stine også hos legen, men da fikk hun ikke noe gebyr.

– I juli glemte jeg det, men tenkte at det kom til å gå fint siden det ikke kom noe gebyr sist. Dessutten så synes jeg det er enklere å betale med telefonen.

Slik ser en faktura ut fra Convene. Foto: Skjermdump

Vil ha de ut av landsdelen

Det var Jitse Buitink i Nordland SV som startet engasjementet rundt fakturagebyr ved Andenes Legekontor da han la ut et innlegg på Facebook hvor han ønsket å komme i kontakt med besøkende ved helsesenteret i Andøy, og som i etterkant hadde fått et faktureringsgebyr på 71 kroner.

– Mange har tatt kontakt med meg. Ingen skal tjene penger på faktureringsgebyr, sier Jitse til VOL.

Han tok selv kontakt med selskapet for å la de forklare seg.

– De sa de kunne sende tilbake pengene til meg, men det er ikke jeg som skal ha pengene. Dette går ut over de syke og svake.

– Dersom oslobaserte bedrifter skal operere her så skal de oppføre seg. Hvis ikke må de forlate landsdelen.

Han oppfordrer nå alle som har fått beskjed om å betale fakturagebyr, om å ringe og kreve tilbakebetaling.

– Det er noe de gjør. Jeg mener de må tilbakebetale alt, sier Jitse til VOL.

Han forteller også at han er villig til å gå rettens vei dersom de ikke betaler tilbake.

Stine skulle gjerne tatt den telefonen dersom det viser seg å være en enkel prosess.

– Fremover kommer jeg uansett til å betale på legesenteret. Definitivt.

VOL har forsøkt å få en kommentar fra selskapet Convene siden torsdag forrige uke, men de har ikke besvart våre henvendelser.

Til NRK sier administrerende direktør, Ingvill Hestenes, følgende:

– Vårt gebyr er på lik linje med andre aktører i bransjen, og vi opererer i tråd med gjeldende lover og regler, sier Hestenes.

Summen skal dekke IT-systemer som står for utsendelse, selve kostnaden ved å sende faktura, og det koster å drifte systemene.

Jitse Buitink reagerer på høye fakturagebyr ved Andenes Legekontor. Foto: privat

Forbrukerrådet: – Urimelig

1. januar kom det ny lov om at det skulle bli forbudt å tjene på fakturagebyr. Det skrev NRK tidligere i år. Finansavtaleloven krever nå at ingen kan ta mer i gebyr enn det faktisk koster å sende regningen til deg.

Forbrukerrådet sier til VOL at Convene ikke handler i tråd med regelverket og foreslår endringer i regelverket som skal stoppe praksisen.

– Det er urimelig å betale 71 kroner i gebyr på sms etter et legebesøk. Vi mener at noe som koster null kroner å sende ut bør koste null kroner. I tillegg vil vi at betalingsselskaper som bryter forbudet skal kunne sanksjoneres med bøter, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Jorge Jensen i Finansrådet mener slik Convene handler ikke er i tråd med regelverket. Foto: John Trygve Tollefsen

Jensen sier at Finansavtaleloven setter begrensninger på hvor store fakturagebyrene kan være.

– Det skal være et rimelig samsvar mellom fakturagebyret og kostnadene ved å produsere gebyret. Et fakturagebyr på 71 kroner er i det øvre sjikt av hva vi ser av fakturagebyr. Som pasient skal du bare betale de faktiske kostnadene.

Han mener at det enkleste en pasient kan gjøre er å betale uten faktura. Det betyr å heller betale med kort eller kontant på legekontoret eller hos legevakten.

– I dag virker det som det bare er fantasien som setter grenser for hvor store fakturagebyrene folk kan belastes med. Dette er et stort problem i primærhelsetjenesten, men fenomenet er også utbredt i mange andre bransjer.

– Vi foreslår derfor å innføre tak på gebyrer for postlagte fakturaer på 35 kroner i forbrukerkjøpsloven. Det er det samme taket som for purregebyrer i inkassoloven.

Jensen sier også til VOL at de har skrevet en hel rapport om Convene og forteller at da denne ble gjennomført i 2022 brukte 75 prosent av alle legekontor i Norge systemet til Convene.

– Mange leger synes de har gått for langt og mange ønsker ikke Convene, avslutter han.

Råder til å betale der og da

Kommunalsjefen i Andøy kommune, Cecilie Stangeby, har en oppfordring til pasientene:

– Det er en mulighet å betale med kort på legekontoret, sier hun i en kommentar til VOL.

Hun forteller videre at de bruker selskapet Convene til å kreve fakturagebyr, alternativet er å bruke egne ressurser.

– Jeg kan ikke tenke meg at det er noe billigere, avslutter hun.