– Vi har intervjuet ni personer og har med ni musikkinnslag, opplyser Åshild Eliassen og Rigmor Dava, som står bak podkasten:
Blant de som er intervjuet, er Annbjørg Lassesen og Hanna Hanssen Kristiansen. Arbeidsdagene var fylt med hardt arbeid, godt humør og gode historier. De skryter av det gode arbeidsmiljøet på kaia, og fnyser av våre dagers «Metoo»-oppstyr.
Det eldste lydopptaket i podkasten er fra 1950-tallet; det er Bleik Rytmeband som spiller «Hele uken alene». Opptaket er utlånt av Walter Magne Norheim.
– Medlemmene i Bleik Rytmeband dro til Finnmark for å jobbe som sjauere på Båtsfjord Produksjonslag i 1948. Arne Pedersen fra Bleik var disponent, og Bleik Rytmeband brukte Båtsfjord som base for spilling rundt om i distriktet, forteller Rigmor.
Lederen for Bleik Rytmeband var Walter Norheim. Etter at bandet ble oppløst, spilte han til dans rundt om i Andøy. Walter var en virtuos trekkspiller, og i podkasten kan lytterne høre ham spille «Dizzy Accordeon» av Pietro Frosini.
– En annen musikalsk storhet var Bjarne Olsen. Han jobbet mesteparten av sitt yrkesaktive liv i smia på Bleik, der han blant annet laget dregger for fiskeflåten. Og så jobbet han som sjauer en periode. Bjarne var trekkspiller og dirigent og er en anerkjent komponist, sier Åshild.
I podkasten kan lytterne høre tre av Bjarne Olsen sine komposisjoner: Hærens Musikkorps spiller «Nordlandstoner», og trioen Arvid Engegård, Håvard Svendsrud og Svein Haugen spiller «Gamle spillemann» og «Lomijärvivindar».
– Bjarne var dirigent for Bleik Musikkforening, og mange av den oppvoksende slekt gikk på notekurs hos han. Noen ble habile musikere, og en av dem var Ragnvald Mortensen. Han mistet sin mor da han var 12 år, og i podkasten forteller han om hvor mye Bjarne Olsen og Bleik musikkforening betydde for han i ungdomstiden og senere, framholder Rigmor.
Også Odd Jørgensen og Tormod Hanssen gikk på notekurs hos Bjarne Olsen. Som så mange andre på Bleik begynte de å spille i band.
I podkasten forteller de om «Sullivans», og Alfhild Gjesback forteller om da Alf Jonas Overgaard debuterte på en tilstelning til inntekt for Blindeforbundet i 1959. Han var 15 år og sang «Buena Sera», til stor jubel fra salen. I podkasten er det tatt med en liten snutt der Alf Jonas og andre i «Sullivans» framfører «Buena Sera», opptaket er fra Retroen på Bleik Samfunnshus i 2020.
Etter krigen kom Hjørdis Grønli heim til Bleik med nyeste nytt av revynummer og annen kultur. En av de virkelig store revystjernene ble Astrid Frostad; 86 år gammel forteller om ett av revynumrene og synger.
Harry Jonassen begynte tidlig å jobbe på kaia, på hermetikkfabrikken og heime på gårdsbruket, og lytterne får et innblikk i tidligere tiders barnearbeid. Tor Jonassen gir oss et innblikk i den betydninga kvinnene hadde som flinke og iherdige arbeidere, for eksempel før jul et år da hjellene ramlet ned og kvinnene måtte trø til for å berge fisken.
Jan Arne Hanssen har laget låten «Vestergårdskjeringen» som blant annet er en hyllest til kvinnene på Bleik. Mange av dem var foreningskvinner, men i dag er det bare Sanitetsforeningen som er aktiv. I podkasten får lytterne høre både «Vestergårdskjerringen» og et opptak der sanitetsdamer spiller og synger «Kjærlighet er alt på jord», dette siste er et opptak fra 1980-tallet.
– Og som vanlig hører vi Andenes Mannskor synge «Rett som skreien siger» i begynnelsen og slutten av episoden. Vi håper på mange lyttere, og at folk tar seg tid til å skrive noen ord i kommentarfeltene, avslutter Rigmor og Åshild.