I følge Luftfartstilsynet sitt høringsbrev i forbindelse etableringen av den nye helikopterlandingsplassen for sykehuset, vil så mye som 30 prosent av trafikken skje om natta, mellom klokka 23 om kvelden og syv om morgenen. Totalt er det beregnet 104 flybevegelser ved landingsplassen i løpet av et gjennomsnittlig år.

I praksis utgjør en landing to flybevegelser, slik at folk som bor ved sykehuset i gjennomsnitt vil få nattlig besøk av helikopter 15 netter i løpet av et helt år, viser beregningene.

56 prosent av flygningene vil i følge Luftfartstilsynet skje på dagtid, mellom klokka syv om morgenen og nitten om kvelden. 14 prosent av flyvningene vil skje mellom klokka 19 og 23. Dette er helt i tråd med andre sykehus som har helikopterlandingsplass.

Støy

– Med utgangspunkt i Klima-¬ og miljødepartementets retningslinjer viser støyrapporten støysoner som kan synes å omfatte eller ligge tett opptil noe omkringliggende bebyggelse. Det presiseres i rapporten at fordi støykotene er et glattet resultat, vil det kunne forekomme avvik mellom de illustrerte støysonene og den tabell som viser at ingen støyømfintlig bebyggelse omfattes av gul eller rød støysone. Ifølge rapporten gir tabellen det riktigste bildet. Luftfartstilsynet registrerer at et av de byggene som ligger nærmest opp mot landingsplassen er en barnehage. Denne vil også ligge tett opp mot sørgående inn og utflygningstrase.

Naturmangfold

I forhold til naturmangfoldsloven ser ikke Luftfartstilsynet de store utfordringene, ettersom landingsplassen ligger i en sentralt område med nye nærliggende bebyggelse.

– Luftfartstilsynet antar at etablering og drift av landingsplassen ikke vil komme i konflikt med prinsippene i naturmangfoldloven, eller at det er grunnlag for nærmere undersøkelser etter loven, skriver juridisk direktør Nina B. Vindvik i Luftfartstilsynets høringsdokument.

Luftfartstilsynet viser til at man i risiko- og sårbarhetsanalysen for landingsplassen også vurdert faren for drivstofflekkasje. Denne faren anses imidlertid å være neglisjerbar, ettersom fylling av drivstoff ikke vil skje på landingsplassen ved sykehuset.

– Luftfartstilsynet tar imidlertid høyde for at høringsinstansene kan ha større kunnskap om naturmangfoldet i området, og landingsplassens mulige innvirkninger på dette. Om det er slike forhold som man mener nødvendiggjør en nærmere vurdering, bes det om en særlig kommentar om dette ved siden av oversendelse av det konkrete kildegrunnlaget kommentaren bygger på, heter det i høringsbrevet.

Kan bygges

Selv om byggingen av landingsplassen ikke er med i reguleringsplanen for Stokmarknes, mener Luftfartstilsynet at landingsplassen likevel kan bygges.

– Det følger av luftfartsloven at konsesjon som hovedregel ikke kan gis i strid med vedtatte arealplaner etter plan- og bygningsloven. Konsesjon kan likevel gis i strid med arealplan dersom vedkommende plan- og bygningsmyndighet samtykker til ferdigbehandling av konsesjonssøknaden. Ut fra de opplysninger som følger søknaden, oppfatter Luftfartstilsynet at helikopterplassen ligger på et område som er regulert med tanke på sykehusdrift. Vedlegg til søknaden gjelder reguleringsplan for sykehusområdet på Stokmarknes. Området er regulert som institusjon og offentlig institusjon/bebyggelse. Luftfartstilsynet har tidligere lagt til grunn at slik regulering også kan inkludere landingsplass for helikopter som har til formål å frakte pasienter, skriver Luftfartstilsynet.

Høringsrunden har frist 30. april.