Eimskip ble stiftet i Reykjavik i 1904. Det skulle gå drøyt hundre år før de kom til Blåbyen. Det startet med at sortlendingene Einar Mårstad og Per Eilertsen i 1985 etablerte frysetransport-selskapet CTG. 20 år senere, i 2005, ble selskapet kjøpt opp av Eimskip.

Kjernevirksomheten er frakt av temperaturkontrollert last, som i hovedsak er frossen fisk. I tillegg transporterer de tørrlast og stykkgods. Selskapet har kontorer både i Tromsø, Ålesund og Fredrikstad, men det største kontoret ligger på Sortland, med totalt 22 ansatte.

Endret strategi

Konsernregnskapet til Eimskip Norway AS viser at årsresultatet har mangedoblet seg fra 2005 til 2015, fra 3,9 millioner kroner til 42,9 millioner i fjor. Selskapet opplevde imidlertid en nedgang fra 2010 til 2011 og 2012 til 2013.

– Det er korrekt at vi hadde en nedgang disse årene, blant annet som følge av sterk eksponering i spotaktivet (fartøy som går utenfor ruteaktivitet) med dårlig lønnsomhet. Vi gjorde en strategiendring i 2012 hvor vi satset sterkere på Den oransje linja.

Det sier avdelingsleder Åse Rønning Eilertsen, som begynte i selskapet i 2006 etter å ha jobbet 15 år som bedriftsrådgiver i Sparebanken Nord-Norges avdeling på Sortland.

Mange anløp

Den oransje ruta går fra og til Nord-Norge med jevnlige anløp i Murmansk. Selskapet økte antall fartøy på linja fra tre til fire.

– Selv om vi er det eneste transportselskapet som har direkteruter fra Europa via Norge til Murmansk, har vi nok ikke vært flinke nok til å profilere oss i nærmiljøet med tanke på hva vi kan tilby, sa Eilertsen til SortlandsAvisa i fjor.

I 2014 hadde denne faste ruta 57 anløp i Sortland for å losse og laste varer på nordgående rute, og 58 anløp sørgående og kommer til å fortsette å anløpe Vesterålen.

– I ettertid har vi også satt inn ekstra fartøy som tidligere gikk i spottrafikk, inn på ruta ved behov. Det har vist seg å være rett strategi og har gitt god lønnsomhet for selskapet.

Vanskelig start

Konsernregnskapet til Eimskip Norway AS viser at det nest beste resultatet kom i 2014, med et overskudd på 32 millioner kroner. Men i fjor ble det et nytt rekordresultat på 42,9 millioner kroner, til tross for et vanskelig første halvår.

– Fjoråret startet ikke spesielt godt. Dårlig fiske på grunn av mye dårlig vær gjorde at det tok tid før torskefisket kom ordentlig i gang og trålerflåten losset i Norge, sier Eilertsen og legger til:

– Importstoppen til Russland som startet i august 2014, viste seg å bli langsiktig og medførte også reduksjon for selskapet i transportert volum til Russland,

Rekordomsetning

Men så tok det seg opp midtveis i fjor. Etter rekordhøye 422 millioner kroner i omsetning i 2014 ble det heller ikke så langt unna i fjor, med 417 millioner.

– Andre halvår ble meget godt i fjor, med store volum frossen fisk og god etterspørsel etter transport, noe som medførte at vi kom ut med nesten samme volum transportert som året før, derfor ble det relativt lik omsetning fra 2014 til 2015, sier Eilertsen. Fjoråret var preget av flere planlagte og ikke planlagte verkstedopphold på Eimskips fartøy.

– Det gjorde at vi i perioder hadde lavere kapasitet. Vi klarte imidlertid å øke lønnsomheten i selskapet som følge av de strategiske endringene vi gjorde tilbake i 2012.

Hovedfokus for å bedre lønnsomheten i fjor var:

  • Holde fokus og utvikle selskapets kjernevirksomhet, Den oransje ruta

  • Nedtoning av spotvirksomheten som var preget av lav lønnsomhet på grunn av reduksjon i pelagiske kvoter og derfor sterk konkurranse.

  • Sterkt fokus på operasjonelle kostnader.

  • Inngåelse av langsiktige transportavtaler med solide kunder.

Nytt rekordår?

Sortlandsterminalen vært i samme situasjon som shippingvirksomheten, med lav aktivitet i første halvår.

– Vi har vært svært bekymret for situasjonen og var ute etter ny aktivitet for terminalen. I 2015 inngikk vi en leieavtale med ASKO, Norges største grossist, om utleie av kjølelageret. Det viser seg å fungere godt for begge parter, sier Eilertsen. – Aktiviteten tok seg betydelig opp i fjor om følge av godt fiske andre halvår og har fortsatt med rekordstor aktivitet i 2016. Det er veldig gledelig.

Utbytte

Finansinntektene gikk fra 2,9 millioner kroner i 2014 til 10,8 millioner i 2015.

– Finansinntektene skyldes inntektsført utbytte fra datterselskapet i Eimskip Norway sitt regnskap. Denne posten er eliminert i konsernet, sier Marianne Munch, Eimskips finansdirektør i Norge.

70 millioner

I fjor tok de islandske eierne i Eimskip ut 70 millioner kroner fra selskapet. Det er det første utbytte siden 2007, da de tok ut 450.000 kroner.

– Hvorfor gjorde de det akkurat i fjor?

– Våre eiere har tatt ut utbytte fra selskapet etter mange år uten uttak. Eimskip er et internasjonalt selskap som satser og har gjort flere investeringer. Skal man evne å gjøre nyinvesteringer, er det en helt nødvendig handling, sier Eilertsen.

Nor Lines-kjøp

Tidligere i november ble det offentliggjort at Eimskip har kjøpt opp Nor Lines fra Det Stavangerske Dampskipsselskab (DSD).

Eilertsen tar forbehold om at oppkjøpet blir godkjent av konkurransetilsynet, men omtaler det som en stor satsning for å skape videre vekst.

– Det er for tidlig å si noe om hvordan dette vil påvirke kontoret på Sortland. Eimskip Norway AS fremstår i dag som en solid aktør innen transport og logistikk og ønsker med oppkjøpet å vokse seg enda sterkere, slik at vi skal kunne tilby våre kunder en enda bedre service.