Vianor har undersøkt dekkene på drøyt 100 tilfeldige biler som sto parkert ved et kjøpesenter.

– 45 av bilene hadde dekk som vi mener er for slitte til å kjøres på norske høstveier. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, og de aller fleste vi sjekket hadde over det. Men nå om høsten er det direkte farlig å kjøre med mindre enn tre millimeter, sier daglig leder Jon Bakken i Vianor på Lillestrøm.

Mye nedbør, løv og overvann gjør at høsten ofte byr på svært krevende kjøreforhold.

– Risikoen for å få vannplaning er stor hvis du har så lite som 1,6 mm mønsterdybde. Jo mindre mønsterdybde, desto mindre vann greier dekket å drenere bort. Hvis dekkene mister kontakten med asfalten, har du ingen kontroll over bilen.

Hans erfaring er at mange har et lite bevisst forhold til sommerdekk.

– På våren er det mange som setter på dekk som så vidt holder mål, og så kjører de hele sommeren uten tanke på at dekkene vil være helt nedslitt når høsten kommer.

KNA enig

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) støtter Vianors anbefaling om minimum tre mm mønsterdybde.

– Selv om du kan kjøre lovlig med mindre mønsterdybde, vil bremselengden øke betraktelig på vått og glatt føre. Det handler ikke bare om å følge lover og regler, men om å tenke på din og andres sikkerhet, sier generalsekretær Hallgeir Raknerud i KNA.

Han anbefaler folk å sette på sommerdekk om våren som har godt over tre mm mønsterdybde. Da har man litt å gå på i løpet av sesongen.

– Spesielt i rundkjøringer kan man få problemer på vått føre, fordi bilen lettere mister festet med slitte dekk, sier Hallgeir Raknerud.

Fortsatt vinterdekk

Jon Bakken i Vianor er ikke veldig overrasket over at mange kjører med slitte dekk nå på høsten.

– På verkstedet kommer vi i kontakt med mange bilister. Om høsten er gjennomgangstonen ofte at de snart skal skifte til vinterdekk og at de derfor ikke vil bytte ut de slitte sommerdekkene før til våren.

Det som derimot forbauset Bakken, var at ti av de kontrollerte bilene kjørte på piggfrie vinterdekk.

– Gummiblandingen i vinterdekk er såpass myk at bremselengden kan øke med 15-20 meter hvis du kjører i 80 km/t på våte høstveier.

Han merket seg også at uforholdsmessig mange av de underkjente dekkene tilhørte store SUV-er og andre kostbare kjøretøyer.

En av bilene med elendige dekk hadde to barneseter i baksetet.