En undersøkelse InFact har gjennomført for Mobildata viser at 2,7 millioner nordmenn ikke beskytter innholdet på mobilen sin med passord, til tross for at rekordmange mobiler blir mistet eller stjålet.

Ifølge undersøkelsen har en halv million nordmenn – de fleste i den yngste aldersgruppen –mistet eller blitt frastjålet mobiltelefonen i løpet av de tre siste årene. Mange har sensitiv jobb- og privatinformasjon på den.

Mindre risiko i Nord-Norge Til tross for den store risikoen det innebærer bruker ikke 2,7 millioner nordmenn over 18 år (79,7 prosent) det mest elementære sikkerhetselementet på mobiltelefonen, nemlig kodelåsen som krever identifisering med passord, viser undersøkelsen. Kun 14,1 prosent benytter passordbeskyttelse. Andelen som ikke bruker passordbeskyttelse er klart høyest i aldersgruppene med flest yrkesaktive (25-39 år og 40-59 år). Andelen som har mistet/blitt frastjålet mobilen er betydelig lavere i Midt-Norge og Nord-Norge enn i de andre landsdelene. Oslo og Østlandet topper listen.

I dag er mange av mobiltelefonene små datamaskiner. Det gir endra større sikkerhetsrisiko om den skulle bli stjålet.

- Vær nøye med å ta sikkerhetskopi av telefonen din. Den inneholder gjerne store deler av livet ditt og det vil du kanskje ikke dele med andre, sier rådgiver ved Mobildata på Sortland Paal Richard Selven til Vesterålen Online.

Han legger til at mange bruker mobilen aktivt både i jobb og privat og at det i mange tilfeller kan ligge sensitive opplysninger på den.

- Følgene kan bli store om dine private opplysninger eller jobbrelatert informasjon kommer i uvedkommendes hender. Jeg tviler på at noen vil at andre skal lese epostmeldingene som de har på mobilen sin, sier Selven til VOL.

Sikkerhet Mobilrådgiveren forteller at det beste man kan gjøre er å slå på de innebygde sikkerhetsprogrammene på mobilen, samt å ta sikkerhetskopi av innholdet på telefonen.

- Det finnes også løsninger der man kan ta backup av telefonen og lagre det på en server. Mister du telefonen eller den blir stjålet kan du laste over innholdet til en annen mobil igjen. Det finnes også løsninger for å fjernslette innholdet på mobilen i tilfelle den blir stjålet, opplyser Selven.

- Er det mange av dine kunder som kommer inn og rapporterer om mistet eller stjålet telefon?

- Ja, det er overraskende mange i den kategorien. Og hva skjer med telefonen om den er mistet eller stjålet? Plutselig finner du ut at noen utgir seg for å være deg. Noen har også passord liggende på telefonen. Det er jo absolutt det verste man kan gjøre. Vi henstiller alle til å være oppmerksom på hva de har på telefonen sin og ta forhåndsregler i tilfelle det verste skulle skje, sier Selven.

Identitetstyveri Det slurves mest i aldersgruppene med flest yrkesaktive. Telefoner på avveie kan gi uvedkommende enkel tilgang til sensitivt innhold som gjør både brukeren og arbeidsgiveren mer utsatt for alvorlige, kriminelle eller pinlige hendelser. Noen eksempler er svindel, identitetstyveri og industrispionasje.

Nordmenn er på verdenstoppen i bruk av smarttelefoner og bruker mobiltelefonen til stadig flere jobb- og privatformål. Mange utnytter fordelene av e-post og andre jobbapplikasjoner. Mange har også tilgang til for eksempel bank- og betalingstjenester via mobiltelefonen, ifølge MobilData.

– Mobilen brukes stadig mer som en liten PC, og uten sikkerhetstiltak er den som en åpen dør til brukerens privat- og yrkesliv. Sikkerhetstiltak for mobiltelefoner bør være like obligatorisk som virusprogrammer og brannmur på PC, sier kjedeleder Espen Takla i MobilData.

– Må våkne Til tross for at svært få bruker passordbeskyttelse og en halv million nordmenn (15 prosent) har opplevd å miste mobilen i løpet av de tre siste årene, oppgir fire av ti i undersøkelsen å ha privatinformasjon på mobilen som de ikke ønsker skal komme på avveie.

Av de yrkesaktive som oppgir å ha jobbrelatert informasjon på mobilen som de ikke ønsker skal komme på avveie, svarer færre enn to av ti at deres arbeidsgiver har en løsning som kan fjernslette innhold på mobilen om den kommer på avveie.

– Kombinasjonen av utvidet og mer avansert bruk, høy tapsforekomst og mangel på elementære sikkerhetstiltak gjør det nødvendig for folk flest og deres arbeidsgivere å våkne og ta ansvar, sier Espen Takla.

Mobildatas sikkerhetstips:

• Bruk passordbeskyttelse som minimum. Funksjonen finnes i alle mobiler og innebærer at telefonen beskyttes av en kode når den ikke er i bruk.

• Fjern minnekortet og slett alt innhold på den gamle mobilen når du tar i bruk en ny.

• Innhold på gamle telefoner kan likevel gjenopprettes og misbrukes hvis de kommer på avveie.

• Utnytt mobilitetsfordelene, men vær oppmerksom på risiko og viktigheten av sikkerhetstiltak som samsvarer med din bruk av telefonen.

• Gjør deg kjent med din arbeidsgivers retningslinjer for sikker mobilbruk.

• Bedriftseiere bør utarbeide og bekjentgjøre en intern sikkerhetspolicy med klare retningslinjer for mobilbruk.

(KILDE: MobilData)