Beboerne i Vornes og Sandvikdalen på Myre har i årevis ventet på ny vei til området. Halvar Rasmussensvei, som i dag er eneste adkomstvei, mener de ikke er rustet for den trafikken som er i dag i det tettbygde området. Veien er fem meter bred og har ingen fortau. Den trafikkeres av beboere i området og er skolevei for mange barn.

Begge utredet

I gjeldende reguleringsplan fra 1975 ble forlengelse av Torstein Reinholdtsens vei langs sjøen regulert som ny adkomstvei, men veiprosjektet har aldri blitt fullført. Da planarbeidet var nesten i mål i 2009 – ble det stoppet på grunn av Kystverkets arbeid ved innseilinga til Myre havn, som man antok ville gå ut over veiprosjektet. Nå er dette ferdigstilt, og politikerne har gitt beskjed om at arbeidet med ny vei mellom Storgata og Vornesveien igjen skal prioriteres.

Da administrasjonen la fram sitt forslag til detaljregulering i mars, med utgangspunkt i ny trasé langs sjøen, sendte imidlertid hovedutvalg teknisk planene tilbake til administrasjonen med beskjed om at man også måtte utrede utvidelse og oppgradering av dagens veitrasé.

Politikerne i Øksnes skal nå ta stilling til om man skal gå videre med en oppgradering av dagens vei, Halvar Rasmussens vei, eller om man skal gå for Torstein Reinholdtsens vei langs sjøen som ny adkomstvei til Vornes. Foto: Øksnes kommune

Like dyrt

Eksterne konsulenter i Bodø-selskapet COWI har nå laget forslag til løsning og lagt fram et kostnadsoverslag for de to ulike veitraséene.

De har tatt utgangspunkt i at veiene som i dag eksisterer mellom Storgata og Vornesveien skal fjernes, og at nytt veilegeme skal bygges opp i henhold til dagens standard. De har også inkludert fortau på begge sider av veien, og belysning på én av sidene. Det er ikke inkludert kostnader for eventuelt grunnerverv i overslagene.

Kostnadsoverslaget til COWI viser at de to veialternativene kan ende opp i samme prisklasse. Konsulentene anslår at et veiprosjekt langs sjøen vil koste rundt 10,7 millioner kroner ekskludert merverdiavgift, mens oppgradering av dagens veiforbindelse vil koste 10,3 millioner kroner.

– Forskjellen på cirka 0,4 millioner kroner er så liten at det ikke er mulig å si om det ene alternativet vil være rimeligere å gjennomføre enn det andre, konkluderer selskapet.

Usikkerhet

Det knytter seg også stor usikkerhet rundt kostnadene, skriver COWI i sin rapport. Ved å legge veien langs sjøen vil man måtte rive et industribygg, og en trafokiosk må flyttes. Vesterålskraft har anslått at flytting av trafo vil koste mellom 200.000 kroner og 400.000 kroner.

Oppgraderes eksisterende vei med fortau på begge sider, vil det gå ut over hager og uthus til beboere langs veien. Her står bebyggelsen tett på veien, og grunnerverv er ikke inkludert i kostnadsoverslaget.

– Det er usikkerhetsmomenter forbundet med kostnadsberegningen av begge alternativene. Hvis Øksnes kommune ønsker å redusere disse momentene må det gjøres et grundigere arbeid, skriver selskapet.

Bebyggelsen står tett innpå veien i Halvar Rasmussens vei, og mange hager vil bli berørt ved utvidelse av veien. Foto: COWI

Sjatrasé vil berøre færre

Administrasjonen i kommunen råder politikerne, som de også gjorde i vår, om å gå for en veiløsning langs sjøen, slik planen i utgangspunktet var.

– Når det er så likt på begge alternativene pengemessig, så veier de andre premissene tyngre, som at det er der veien i den gjeldende planen skulle gått, det er det som har vært premisset for all utbygging i området siden 1975. Samt at det er færre grunneiere som blir berørt, som kan få påvirkning ressursmessig sett, skriver rådmannen i saksfremlegget til onsdagens møte i hovedutvalg teknisk.

Rådmannen mener at det trolig finnes måter å få redusert kostnadene for Halvar Rasmussens vei, men at det samtidig er her man har dårligst plass, og det er her mye må graves opp, flyttes og erstattes.

– Langs Halvar Rasmussens vei vil opp imot 36 grunneiere bli berørt av utvidelsen, som vil kreve erstatning, og som kommunen må inngå avtaler med. Langs Torstein Reinholdtsens vei er det opp imot 22 grunneiere, merk at noen av grunneierne blir påvirket av begge traseene, og den ene av grunneierne ved begge veiene er kommunen. Disse grunnervervene vil kunne bli til lange prosesser jo flere grunneiere som er med, skriver rådmannen.

Denne prosessen vil koste kommunen dyrt, mener rådmannen, både i form av penger og ressurser, og legger til at det allerede har kommet mange innspill fra beboere i området som ikke ønsker eksisterende vei utvidet.

Veiprosjektet er ikke lagt inn i budsjett eller økonomiplan. Saken skal videre til formannskap og kommunestyre for behandling i høst.