På listen over de selskapene som kan vise til prosentvis størst økning i omsetning fra 2015 til 2016 – finner vi naturlig nok mange små selskaper som har gjort et byks i omsetningen.

På topp ligger det Myre-registrerte selskapet Binor Products, som økte omsetningen sin fra én til sju millioner kroner fra 2015 til 2016, noe som tilsvarer en vekst på 585 prosent. Driftsresultatet bedret seg også, fra 33.000 kroner til i overkant av millionen i fjor.

Eies av hvitfiskaktører

Geir Hugo Rognan har siden i fjor fungert som daglig leder for selskapet, som omsetter biprodukter fra hvitfisknæringen. Selv om selskapet for mange er ukjent, har det eksistert siden 2004.

Binor Products har sitt utspring fra den nasjonale stiftelsen RUBIN, som nå er nedlagt, men som på 90-tallet ble opprettet for å øke verdiskapningen av slog og biprodukter fra sjømatnæringen. Binor Products ble etablert som et omsetningsselskap som skulle jobbe ute i markedet, og er eid av 13 kjente hvitfiskaktører i Nord-Norge. Blant disse Brødrene Karlsen på Senja, Norway Seafoods, Norges Råfisklag, Båtsfjordbruket og Gunnar Klo og Sommarøy Produksjonslag i Øksnes.

De siste årene har Fiskeriparken på Myre hatt hovedansvar for driften av selskapet, før Rognan ble engasjert og tok over i august i fjor. Han har vært med i styret siden oppstarten.

– Det har vært trange kår for selskapet, men i fjor tok det litt av. Markedet var med oss utover høsten på noen av produktene. Rygger fra saltfiskproduksjon sto for hoveddelen av omsetningen, vi solgte rundt 400 tonn, noe som var god butikk i fjor, sier Rognan til VOL.

Selger selskapet

Selskapet har ikke produksjonslokaler selv, men har hatt leieproduksjon hos Nergård i Bø og Gunnar Klo på Myre. De har kjøpt biprodukter fra Sea-Pro AS på Myre, og fra andre aktører i Lofoten, Vesterålen og Senja. Et godt fjorår til tross – 2017 har vært tøffere, og Rognan ser at fremtidsutsiktene ikke er de beste. Stadig flere aktører har begynt å få opp øyene for verdiene som kan ligge i biproduktene fra fisken som landes, noe som har gjort det krevende for selskapet som ikke sitter på råstoffet selv, og som ifølge Rognan heller ikke har fått noen drahjelp fra aksjonærene.

Rognan har derfor anbefalt styret om å selge selskapet. De er nå inne i en salgsprosess, som de regner med å lande i løpet av høsten.

– Markedet er ikke trygt nok, og aksjonærene i selskapet har i liten grad støttet opp. Sea-Pro, som vi har kjøpt fiskemager og isselje fra, har selv vurdert å selge selskapet. I år har vi bare solgt 200 tonn torskerygger, fordi mange aktører vil gjøre dette selv. Som daglig leder måtte jeg anbefale salg da jeg så at grunnlaget for videre drift var i ferd med å falle bort. Nå ser vi imidlertid at flere av de som ønsket å produsere og selge selv, har bommet litt på markedet og kommet tilbake til oss, sier Rognan.

Fra "ingen" til "alle"

Mye har skjedd på biproduktsiden de siste årene. Rognan peker på at det ikke er lenge siden slog og torskerygger ble dumpet på sjøen, mens det nå har blitt en viktig inntektskilde for mange i næringen. Potensialet er stort, mener han. I år har de hatt en liten prøveproduksjon på fryste torskehau, til positiv respons fra sin samarbeidspartner i Hong Kong.

– Markedet er der, og det er lovende. Biprodukter er kjempeviktig, og utgjør store volum, men utfordringen er organiseringen på råstoffsiden, når vi går fra at ingen vil produsere, til at alle skal gjøre det. Da blir det lite igjen på hver, sier Rognan.

Binor Products jobber nå mot salg, og en aktør i Vesterålen er interessert, noe Rognan er glad for.

– Det skjer mye i markedet. Derfor er det er viktig at noen holder koken og prøver å få til en god organisering på produksjonen og får økt verdiskapningen i næringen, sier han.

Mekk nummer to – med litt juks

På andreplass over selskapene med størst prosentvis vekst finner vi Arons Jernvarebutikk, det vil si Mekk-butikken, på Skibsgården på Sortland.

Butikken hadde nær en firedobling av omsetningen fra 2015 (1,4 millioner kroner) til i fjor (6,8 millioner kroner).

Den store økningen skyldes imidlertid at verktøybutikken først åpnet i november 2015, men eier og daglig leder Rabin Tawfeeq Mohammed-Ali sier fjoråret startet bra.

– Vi fikk en god start i 2016, endte noe foran budsjett og fikk et lite plussresultat, sier han.

Nedgang i år

Driftsresultatet i 2015 endte på 70.000 kroner, mens i butikkens første hele regnskapsår ble det 136.000 kroner i pluss.

– Butikken har blitt godt mottatt, og vi er opptatt av å holde et høyt servicenivå. Vi har et bredt vareutvalg innenfor «gjør det selv»-produkter, samt at vi er stor på sesongvarer.

I 2017 har butikken likevel hatt en liten nedgang i omsetningen.

– Vi ser ut til å ende på rundt 0 i resultat i år. Det blir spennende å se om vi får et løft igjen i 2018, når de fleste nyetableringer er kommet på plass, sier Mohammed-Ali.

I løpet av høsten åpner både storhandelskonsept Coop Extra og Biltema på Sortland.

Se oversikten over selskapene med prosentvis størst vekst i Vesterålen fra 2015 til 2016 i tabellen under.