– Vi har hatt rundt 28 oppdrag siden vaktskiftet for tre uker siden, sier skipper på Redningsskøyta Knut Hoem, Hallstein Nilsen til VOL.

Garn i propell

I løpet av noen timer fredag, var Nilsens og mannskapet hans ute på tre oppdrag, men ingen av dem var av den dramatiske sorten.

– Dette var ganske greie oppdrag. Nå har vi nylig kommet tilbake etter å ha slept et fiskefartøy som fikk motorproblem. Det var ikke mer enn ti minutter for oss å gå. Tidligere i dag bisto vi en båt med bruk i propellen, utenfor Kråknes. I tillegg har vi bistått en fiskebåt som fikk en såkalt garnile i propellen, i noen andre sitt bruk som var i drift, forteller Nilsen.

Vanlig vintersesong

Ifølge Nilsen er det ikke veldig uvanlig at det er såpass hektisk på denne tiden av året.

– Det er egentlig en normal vintersesong, der det er mange båter ute. En dag kan det være helt stille, og så plutselig kommer det åtte-ni oppdrag på rappen. Det opplevde vi her om dagen, sier han.

Til nå i 2018 har Knut Hoem vært ute på rundt 50 oppdrag, og flere blir det etter hvert, skal vi tro Nilsen.

– Ja, det blir det helt sikkert. Det vil fortsatt være mye aktivitet på sjøen i hele mars, så det blir det nok litt å gjøre da også, slår Hallstein Nilsen fast.

– Mindre aktivitet

Like hektisk har det ikke vært for staben ombord på Dagfinn Paust på Andenes. Maskinist og dykker Oddmund Aune, forteller at mannskapet på redningsskøyta ikke har hatt like mye å henge fingrene så langt i vinter som tidligere.

– Vi har jobbet, men ikke så mye som før. Årsakene til det er nok flere. Det kan være fordi det er færre båter ute på sjøen, samtidig som mannskapene blir dyktigere. Det er mye flinke folk ute på havet i disse tider, slår han fast.

I likhet med kollegene på Myre, har det vært ett og annet oppdrag for Dagfinn Paust i løpet av uken, men i noe mindre grad.

– Det har ikke vært så mye, men vi har hatt både slep, dykking og loskjøring, så litt å henge fingrene i, er det for oss også, slår Oddmund Aune fast.