- Det  kommer flere kunder inn i butikken nå på sommeren, forteller daglig leder ved Blue City Shop på Sortland, Tommy Nygård.

Han startet opp kondomeriet for ti år siden og har på disse årene stadig opplevd en større interesse for sexleketøy i Sortland og i Vesterålen.

Kobler leketøyet til telefonen

Nygård står omkranset av leketøy i alle former og fasonger. Noen av leketøyene er derimot mer populære enn andre.

- Denne selger vi særlig mye av både nå om sommeren og resten av året. Det blant våre mest solgte produkter, forteller han, og viser frem en rosa liten dings.

- Det er en parvibrator som begge kan bruke og bli stimulert av samtidig. Det følger også med fjernkontroll. Her er det også mulighet for å koble til vibratoren til mobiltelefonen, sier han.

Kaninvibrator

For kvinnene er det, ikke overraskende kanskje, vanlige vibratorer det går mest av.

- En vibrator som heter Rabitt, er det mange som kjøper. Ellers er det mange ulike typer. Når det gjelder den klassiske dildoen, er den på vei ut, forteller Nygård.

Mens dildoen tidligere gjerne var av hard plast, er fellesnevneren for mange av de nye produktene at de er delikat utformet og har en mer brukervennlig profil.

- De har et bedre design og er finere utformet, og så er det bedre tilpasset kvinnens nytelse. De har rett og slett blitt mer luksøriøse, noe mange kvinner etterspør, opplyser Nygård.

Fleshlight

- Hva så med mennene? Hva slags produkt jakter de på?

- Det er den klassiske fleshligten som fortsatt er veldig populær, som er en naturtro kopi av vagina, ofte laget av silikon. Det er faktisk et av verdens mest populære leketøy for menn, sier han.

I tillegg til de mest solgte produktene, kan Nygård også by på flere andre varer som foreløpig ikke er like etterspurte.

- Se her. Her har vi for eksempel såkalte orgasme dråper som man drypper på de erogene sonene, sier Nygård, og holder frem en liten, brun flaske.

- Folk er mer åpne

For noen år siden var sexleketøy gjerne forbundet med tabu. Slik er det ikke lenger ifølge den daglige lederen.

- Nei. Folk er mye mer åpne nå. Det er nok også større aksept i samfunnet for å være opptatt av seksualitet, sier han.

Når det gjelder kundegruppen til Blue City Shop, spenner den nesten like vidt som produktene hans.

- Det er egentlig folk i alle aldrer. Både pensjonister og folk i starten av 20-årene er innom butikken. Den største gruppa er nok likevel de mellom 30 og 40. Kundene kommer fra hele Vesterålen, understreker Tommy Nygård.