I mars i fjor omkom en kvinne i 50-åra da bilen hun satt i traff et vogntog på E8 ved Hundbergan i Troms. Onsdag startet rettssaken mot den kvinnelige vogntogsjåføren fra Sortland. Hun står tiltalt for uaktsomt drap i Nord-Troms tingrett.

Spørsmål om bremser

Et viktig tema for aktoratet i saken, er om kvinnen brukte den såkalte retardbremsen, som er bremsing på drivakselsen i bakken nedover, skriver iTromsø.

Ifølge iTromsø forklarer kvinnen at hun er sikker på at hun brukte fotbremsen, men kan ikke utelukke at ekstrabremser ble satt på.

Kvinnen fikk vite at vogntoget hun kjørte hadde automatisk retardbrems, i et politiavhør, noe hun hevdet at hun ikke visste da hun la ut på kjøreturen fra Narvik mot Tromsø i fjor.

– Jeg hentet bilen på mandagen, to dager tidligere, og da fikk jeg innføringen i hvordan man kobler på hengeren og hvordan lysene fungerer. Annen opplæring gikk kun på selve kjøringen, ikke bremsesystemene på kjøretøyet, forklarte hun for retten, skriver iTromsø.

Ikke glattkjøringskurs

I retten kom det frem at kvinnen ikke hadde gjennomført glattkjøringskurs i forkant av ulykken. Inspektør Kato Hilbertsen ved Statens vegvesen presiserte at det ikke er formelt påkrevd og at man etter oppkjøring har et år på seg til å fullføre mørke- og glattkjøringskurs.  Det kom også frem at kvinnen heller ikke hadde fått innføring i kjøretøyets manualer, ifølge hennes forsvarer Odd Robert Aksnes.

-Ansvaret for å skaffe seg nødvendig kunnskap om kjøretøyet som kjøres, ligger hos sjåføren, uttalte aktor Christian Hanssen.

Hilbertsen i vegvesenet mente at ansvaret både ligger hos kvinnen og Harstad-firmaet hun jobbet for, som han mener burde informert henne bedre.

Følte seg presset

Kvinnen skal ha følt seg presset av arbeidsgiver to dager etter at hun ble bedt om å kjøre til Tromsø alene for å hente vogntoget. Hun skal ha sagt nei flere ganger, blant annet fordi hun ikke var kjent med veiene og ikke visste hvor hun skulle kjøre.

–Det var ikke det at jeg ikke trodde jeg kunne klare det, men første turen skulle jeg gjerne hatt noen sammen med meg, skriver iTromsø.

Likevel ble det til at hun var nødt til å kjøre alene.

Ifølge forsvarsadvokaten er det mye som tyder på at ulykken skyldtes feilfordeling på bremsekraften mellom trekkvognen og traileren.

– Det er forsket på dette, og det viser seg at bremsekraften varierer fra vogntog til vogntog, og at den kan være for sterk bak, noe som kan føre til slike ulykker. Da er det snakk om teknisk svikt, ikke uaktsomhet, sier han.

-Uforsvarlig

Ifølge en svensk trailersjåfør som lå bak den tiltalte på ulykkesdagen, oppfattet situasjonen slik at kvinnen kjørte veldig rolig. Et annet vitne uttalte at veien var svært dårlig brøytet da ulykken inntraff. Vedkommende mente det var helt uansvarlig av arbeidsgiver å sende ut en lærling under slike forhold. Sjåføren understreket også at traileren til kvinnen var tungt lastet og at det derfor ikke var overraskende at den skled ut, skriver i Tromsø.

Kvinnen forklarte i retten at hun tok kontakt med arbeidsgiver da det begynte å snø og lurte på om hun skulle gjøre noe med bremsene og vektfordelingen. Arbeidsgiver skal ha svært at det ikke var nødvendig, skriver iTromsø.