Dette opplyser Statens Vegvesen i ei pressemelding.

Det er Nordland fylkeskommune som er vegeier og som finansierer dette prosjektet. Statens vegvesen er byggherre og leder dette arbeidet på vegne av fylkeskommunen, og det er Bulldozer Maskinlag AS som er entreprenør på denne jobben.

Arbeidet startet med å lage en midlertidig bru i nedkant av vegen, slik at trafikken kan passere fritt mens det bygges. Deretter ble den gamle brua revet, og nå er entreprenøren godt i gang med å støpe fundamentene til den nye brua.

– Sålen til det første fundamentet er ferdigstøpt, og nå er elveleiet flyttet over, for å lage en tørr byggegrop for det neste fundamentet, fortelles det fra Statens Vegvesen.

Den nye brua støpes i betong og får en felles bruplate for kjøreveg og gang- og sykkelveg. Brua får en total lengde på 17 meter og en bredde på 13 meter.

Arbeidet med ny bru pågår for fullt Foto: Statens Vegvesen

Viktig med god trafikkavvikling

– Siden denne delen av Fylkesvei 820 ligger rett utenfor Sortland er den mye trafikkert, både av kjøretøy og av myke trafikanter. Det er derfor viktig med god trafikkavvikling, og i hele anleggstiden går biltrafikken på en midlertidig bru i nedkant av den gamle brua, mens myke trafikanter benytter den gamle gang- og sykkelbrua på øversiden av vegen. For å gi entreprenøren litt mer plass, er denne brua flyttet ca. 10 meter lenger opp.

Trafikken forbi anleggsstedet er lysregulert og fartsgrensen er 30 km/t, slik at skal du kjøre forbi her må du beregne litt ekstra kjøretid.

Den nye brua skal etter planen stå ferdig i løpet av oktober.