Det har ikke vært stort annet enn trøbbel med NH90-helikoptrene, som ble bestilt allerede i 2001, for å erstatte de gamle helikoptrene Kystvakta da brukte. De skulle ha vært levert rundt 2006, men det første helikopteret ble levert først i 2011. Siden er fem helikoptre levert, men kun ett er i bruk av Kystvakta. Resten er sendt tilbake til produsenten for reparasjoner og utbedringer.

I januar kom nyheten om at en lekket rapport fra Forsvarets Forskningsinstitutt konkluderer med at NH90-helikoptrene aldri vil kunne dekke Kystvaktas behov, og det som var bestillingsgrunnlaget i 2001. Rapporten konkluderer med at helikoptrene heller bør tas i bruk av marinens fregatter, og at Kystvakta heller blir nødt til å ta i bruk droner og sivile helikoptre.

Ikke involvert

Da VOL henvender seg til Kystvakta for å høre hva de syns om rapportens konklusjon, får vi følgende svar:

– Vi kjenner ikke innholdet i den angivelige rapporten avisene refererer til. Noen slik rapport er ikke forelagt oss, og vi kan derfor heller ikke si noe om det, skriver flaggkommandør Ottar Haugen ved Kystvakta i en e-post til VOL.

Han er Kystvaktas sjef, men har altså ikke blitt involvert i arbeidet med rapporten.

Haugen har tidligere sagt at helikoptrene er fantastiske verktøy, både med tanke på rekkevidde, plass og teknologi som avisingsutstyr. Problemet er at det har vært mye som ikke har gått som det skulle med dem.

Kystvakta trenger helikoptre både for bistand i for eksempel søk- og redningsoppdrag på sjøen, for overvåkning og for å lettere oppdage for eksempel fiskerikriminalitet.

Store problemer

Spesialrådgiver Birgitte Frisch i Forsvarsdepartementet sier de ikke har gitt opp å få tatt helikoptrene i bruk.

– Det er ingen hemmelighet at NH90 har vært og er utfordring for oss. Både i Forsvaret og i Forsvarsdepartementet jobber vi kontinuerlig med å få helikopteret levert og operativt, sier hun.

Forsvaret forsøker å se på andre løsninger for helikopterkapasitet for Kystvakta.

– En analyse fra Forsvaret, gjennomført i 2017, viser at helikoptrene sannsynligvis ikke vil dekke Forsvarets samlede behov for flytimer i de rollene helikoptrene er tiltenkt. Forsvaret har derfor allerede nå iverksatt et arbeid for å se på hvilke mulige tiltak som bør iverksettes for å dekke gapet mellom antatt oppnåelige flytimer fra NH90 og Forsvarets behov. Departementet har foreløpig ikke mottatt Forsvarets anbefalinger fra dette arbeidet, sier hun.