Flere rapporter om tilstanden til fylkesvegnettet viser at vedlikeholdsetterslepet har økt de siste årene på denne delen av vegnettet. Etter reaksjoner på nettopp dette, fremmet Senterpartiet derfor et representantforslag om et statlig vedlikeholdsprogram for fylkesvegnettet, i Stortinget tirsdag.

Vil redusere etterslepet

I forslaget som ble fremmet i Stortinget tirsdag, kommer det fram at Senterpartiet vil at Stortinget skal be regjeringa utarbeide et program for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.

Dette programmet skal skissere en opptrappingsplan for fylkesvedlikehold, med forslag til finansieringsmodeller og organisering som skal gi økt vedlikehold og etterslepsreduksjon på fylkesvegnettet.

Hele forslaget kan du lese her.

– Utgjør hoveddelen av veinettet

– Bakgrunnen for at vi foreslår dette er at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, som tross alt utgjør hoveddelen av veinettet i Norge og står for store deler av transporten, er stort. Og dette er et etterslep som stadig øker, sier Willfred Nordlund (Sp).

Han tilføyer at selv om fylkeskommunen bruker mer penger, både relativt og og i absolutte tall, enn det man gjorde tilbake i tid, så viser det seg at etterslepet øker.

– Det betyr med andre ord at overføringene ikke er tilstrekkelige. Der er behov for et program for å ta unna etterslepet, på nasjonalt nivå utgjør etterslepet mellom 55 og 86 milliarder kroner, sier Nordlund.

Ti milliarder kroner

Det som trengs i Nordland fylke, er også en betydelig sum.

– For Nordland varierer det litt etter hva slags årstall som anvendes, jeg bruker å si nærmere 10 milliarder kroner, det offisielle tallet er 7,9 milliarder, men det er i 2014-kroner. Nordland har et etterslep som nærmer seg 10 milliarder kroner, sier han.

– På tross av at fylkestinget har valgt å øke veibudsjettet ganske betydelig, er det likevel ikke nok. For den jevne bilist er det ikke så nøye om det er staten eller fylket som er eier. Men for utviklingen av samfunnet, er de som vet hvor skoen trykker mest, viktige. Fylkeskommunen har ikke den muligheten nå, sier Nordlund.

Han viser til at i forbindelse med Nasjonal Transportplan (NTP) påpekte at der er underdekning i overføringa fra staten til fylkeskommunene nasjonalt.

– Det er det for så vidt i Nordland også på bakgrunn av det som er beregna man skal bruke og behovet, der en ganske stor differanse, sier han.

– Viktig for næringslivet i distriktene

Ifølge Nordlund er etterslepet på fylkesveiene øker med om lag 200 millioner kroner per år.

– Det sier seg selv at det begynner å bli så mye penger at man klarer ikke å ta det igjen. Derfor forestår vi et statlig program og for å få dette inn når NTP-en skal rulleres, må vi starte nå, sier Nordlund.

– Vi har i dok.8 forslaget ikke sagt noe om nivå eller ambisjon, men vi vet at ambisjonen når det gjelder riksvei er at man de neste 12 årene skal ta bort alt av etterslep. Men så skal vi huske på at der er fire ganger så mye fylkesvei som det er riksvei, sier han.

Det er farligere å kjøre på fylkesvei enn på riksvei.

– Vi kan ikke ha en slik todeling av veibudsjettet når vi vet hvor viktig dette er, særlig for næringslivet ute i distriktene, sier Nordlund.

Høyt vedlikeholdsbehov

Mye av vegnettverket som fylkene overtok, er i dårlig stand, med stort vedlikeholdsetterslep. Det har medført redusert investeringskapasitet, spesielt for større, nye vegsamband, mener Senterpartiet.

– Fylkene har vist seg som gode eiere av vegen etter at de overtok store deler av det statlige vegnettet ved at de innenfor sine rammer har prioritert vegbygging og vedlikehold høyt, sier Siv Mossleth, samferdselspolitisk talskvinne i Sp, i en pressemelding.

Vil øke rammene

Mossleth mener den økonomiske rammen til fylkeskommunene burde vært økt.

– Situasjonen nå er så alvorlig at det er behov for et statlig program for å øke vedlikeholdet i samarbeid med fylkene. Senterpartiet mener programmet kan innrettes som en tilskuddsordning der staten setter av egne midler til formålet, sier Mossleth.