Til sommeren skal Avinor legge fram en rapport etter analyser av samfunnsøkonomi rundt en mulig utvidelse av Stokmarknes Lufthavn Skagen. Her ska utvidelse av rullebanen til 1199, 1700 og 2400 meter vurderes.

Samtidig skal også Avinor lete etter muligheter for lokasjon for en storflyplass i Lofoten. Ifølge Lofotposten skal Gimsøya og Leknes vurderes på nytt, etter at begge fikk tommelen ned i tidligere vurderinger. Gimsøy på grunn av vindforhold, og Leknes på grunn av kostnader og spådd regularitet.

Ved Gimsøya skal det vinteren 2018 og 2019 utføres nye turbulensmålinger.

– Skagen ikke for begge

Under Avinor-møter på Leknes i forrige uke uttalte konserndirektør i Avinor, Jon Sjølander, at Stokmarknes Lufthavn Skagen ikke kan være felles lufthavn for Lofoten og Vesterålen.

– Flyplasstruktur avgjøres politisk, men vår anbefaling vil være at Leknes må bestå som flyplass dersom det bygges storflyplass på Stokmarknes og det ikke finnes gode tilsvarende alternativer i Lofoten. Kjøretiden fra Vest-Lofoten til Storkmarknes er lang, sier han til Lofotposten.

På spørsmål om de nye målingene og tankene om en mulig storflyplass ved Gimsøya likevel, sier Sjølander:

– De nye analysene for Lofoten gjøres for å avklare om det er mulig med en storflyplass der. Om dette vil ha betydning for utbygging av Storkmarknes vil bli avklart senere. Frem til sommeren vil det bli gjennomført en samfunnsøkonomisk analyse av de ulike utbyggingsalternativene for Stokmarknes, skriver Sjølander videre i en e-post til Lofotposten.

stokmarknes lufthavn skagen fly widerøe dash 8 Foto: erik jenssen

Støy ikke vurdert

På spørsmål om støy for begge lufhavnene (Skagen og Leknes) er vurdert, siden begge ligger sentrumsnært og en utvidelse vil føre til muligheter for nye jetflytyper, svarer konserndirektøren:

– Vi har ikke gjort vurderinger av konsekvenser for infrastruktur, støy eller kostnader for noen av alternativene. I nåværende fase er det operative forhold som blir vurdert. Ulike samfunnsmessige vurderinger blir gjort senere – på de alternativer som er aktuelle, svarer Jon Sjølander.

Tidligere skisser for Stokmarknes Lufhavn Skagen har vist at en utvidelse vil gjøre at rullebanen krysser Hadselbrua. Under møtet på Leknes sist, kom det frem at ny teknologi gjorde at en kunne legge rullebanen andre veien. Da vil erverv av eiendommer med gårder og hus bli et hinder. Igjen så er dette et alternativ som ikke er utredet ytterligere.