Torgeir Vaa i transportavdelingen til Vegdirektoratet sier til Vesterålen Online at de skal gjennomføre en test i samarbeid med Andøya Space Center i april. Droneflyvingen skal også skje på Andøya.

– I samarbeid med skredfaglig miljø i Norge skal vi bruke større droner i terrenget for å teste sensorer med såkalt GPR (Ground Penetrating Radar) montert på droner. Noe av det vi skal teste er om det ved hjelp av sensorene er mulig å se gjennom snølagene i den aktuelle dalen på Andøya, sier Torgeir Vaa i Vegdirektoratet til VOL.

Se under snølagene

Det Vegdirektoratet er mest spent på under disse testene, er om det gjennom sensorene på dronene er mulig å se hva som ligger nedover i snølagene.

– Det er spesielt spennende å se om man på denne måten kan se hva som er begravet i snømassene. Dette skal vi bruke til å klassifisere snøstrukturene i snølagene, et felt som er noe ukjent for oss, sier Torgeir Vaa.

Han vet at det skal være mulig, men Vegdirektoratet har ikke ved selvsyn sett hvordan dette fungerer.

Teste i praksis

– Vi skal nå kartlegge hvilken nytte vi kan ha av denne teknologien. Derfor har vi invitert diverse spesialister og leverandører som har større droner som kan bære det aktuelle sensorutstyret og samtidig gi oss gode bilder. Når vi ser dette demonstrert i praksis, skal vi se nærmere på hvordan dette kan bli tatt i bruk i større grad, men først er det altså snakk om en testdemonstrasjon, sier Torgeir Vaa i Vegdirektoratet til VOL.

Droneflyvningene skal skje tirsdag 17. og onsdag 18. april mellom klokka syv om morgenen og klokka 15 om ettermiddagen, men det vil også være annen aktivitet i området én dag før og én dag etter droneflyvningene.

Større droner

Det er foreløpig ikke helt klart hvilke aktører som skal fly droner i testen for Vegdirektoratet på Andøya, men det er snakk om droner som er større enn Phantom 4, som er en for liten drone til å bære sensorene, opplyse Torgeir Vaa i Vegdirektoratet.

Etter det VOL har grunn til å tro, vil dronene kunne ha en bredde eller høyde på opp mot en halv meter.

– Dersom disse testene får de resultatene vi forventer, regner vi med å finne anvendelse av sensorene og dronene, i et samspill som vi tidligere ikke har sett i operativ anvendelse i Norge, sier Torgeir Vaa.

Det gjenstår imidlertid å se om sensorene og dronene kan spille sammen på en slik måte at man kan dra nytte av teknologien, og det vil han vente å se testene av før han konkluderer.

Nybrottsarbeid

– Dette er absolutt nybrottsarbeid for oss, og for å gjennomføre testene må området stenges av for all annen flytrafikk i det tidsrommet vi planlegger å fly droner i området på Andøya.

Andøya Space Center skal søke Luftfartsverket om tillatelse til å opprette et midlertidig fareområde der droneflyvingen skal skje. Det er snakk om å fly demonstrasjonsturer med droner som skal føre ulike sensorer med for «monitorering av snøskred». Nøyaktig hvor dronekjøringen skal skje er ikke endelig bestemt, men Torgeir Vaa i Vegdirektoratet bekrefter overfor VOL at testene skal utføres på Andøya.

Andøya har kontroll

Andøya Space Center sin rolle er å sørge for at de riktige tillatelsene for å stenge av luftrommet over det området som velges til droneflyving, foreligger fra Luftfartstilsynet. Senteret vil også fungere som koordinator for luftromsaktivitetene, og skal påse at de inviterte aktørene opererer sine droner i henhold til sin operasjonsmanual.

Etter det VOL forstår vil Vegdirektoratet invitere fem ulike droneoperatører til Andøya i april. De skal delta i de ulike forsøkene for å undersøke hva man med dagens teknologi kan finne ut om snøskredfare langs norske veier ved å bruke droner. Det går fram av en tilsvarende søknad i Sør-Norge, som i mellomtiden har blitt flyttet til Andøya.

Helikopter og geologer

– På sikt vil kanskje noe av det arbeidet som i dag gjøres med bemannede helikoptre og geologer kunne utøves ved hjelp av droner. Operatørene vil ta av med dronene i dalbunnen, og vil i de mest utfordrende scenarioene bli bedt om å skaffe best mulig data opp mot fjelltoppene, skriver range safety manager Morten Larsen i den forrige søknaden til Luftfartstilsynet.

Noen operatører vil stille med multirotor drone, mens andre vil stille med såkalt fixed-wing drone. Særlig med fixed-wing-drone vil det være utfordrende å holde seg maksimalt 120 meter over bakken til enhver tid, som er en fordel når sensorene skal gjøre sine målinger. Dronene skal ha høydemåler og teknologi som kan få dem tilbake til utflyvingsområdet automatisk, dersom noe uventet skulle skje.