I 2014 ble det kjent at kjeden Europris skulle etablere seg i Hadsel, nærmere bestemt på Myran ved Søndre Stokmarknes. Bent Are Glad Pedersen stilte til intervju, og allerede under åpningen i januar 2015 kunne han avsløre omsetningsmålet.

– Vi håper å passere 15 millioner kroner i omsetning, sa han.

Da regnskapet ble gjort opp, viste det seg at man i 2015 hadde hatt en omsetning på 20,5 millioner kroner.

I 2016 ble etableringen i Hadsel kåret til Årets nykommer.

– Dette har butikken klart ved å til de grader å gripe mulighetene lokalt og sette i kunden i fokus. Butikken har drevet med sterk kontroll på kostnadssiden, og både driftsresultat og lønnsprosent er langt bedre enn budsjettert, het det fra konsernledelsen om «debutåret».

Bent Are Glad Pedersen er strålende fornøyd med tilværelsen som butikksjef, og har ingen planer om å gjøre noe annet.

– 2015 var forsmaken på det som skulle komme. I 2016 omsatte vi for rundt 23 millioner kroner, mens vi i fjor bare var en handlelørdag unna å nå 25 millioner kroner i omsetning. I fjor rundet vi også 100.000 betalende kunder, opplyser Glad Pedersen.

– Hvilke feil gjør dere?

– Den store utfordringen vår er at Europris er så kampanjestyrt. Halvparten av varene i butikken har vi ikke fast inne. Og det er heller ikke alltid vi får tak i kampanjevarene, sier butikksjefen. Han legger til at de ansatte hver mandag må ha oversikt over alle prisendringer, og kan måtte endre priser på 400–500 ulike varer. Plasshensyn gjør at samme varer kan være plassert ulike steder i butikken.

– Da er det fort gjort å ikke klare å få priset alle varer riktig. Det kan frustrere kundene, og det skjønner vi. Målet vårt er imidlertid at vi skal klare å levere. Inntrykket vårt er at kundene våre trives i butikken. Det samme gjelder våre ansatte, som er de samme som startet her da vi åpnet i 2015. Vi har imidlertid måttet ansette noen flere, smiler Bent Are Glad Pedersen.