– Osten har en unik kvalitet når det gjelder smaken. Den smaker så godt og så mye, uten å være sterk, sier butikksjef ved Ost & Sånn, Frode Rekve til VOL.

– Treffer folk i hjerterota

Han forteller at osten er svært populær blant butikkens mange kunder.

– Den treffer folk rett i hjerterota. De faller pladask for smaken. Jeg har rundt ti brunoster i sortimentet. Den Sorte Gryte står for rundt ti prosent av salget, selv om de er vesentlig dyrere enn de andre ostene, sier han.

Selv sammenligner Rekve, som selv er nordlending, brunostens delikate smak, med alkohol.

– Da jeg smakte den første gang, smakte den akkurat som min favorittkonjakk, camus renoir.

Ble utkonkurrert

Før Rekve importerte osten fra ysteriet i Lødingen, solgte han mye av en annen ostetype, nemlig Undredal. Det varte ikke lenge.

– Kunder som hadde kjøpt Undredal i mange år, gikk etter hvert over til brunosten fra Den sorte gryte. Nå er det ingen som kjøper Undredals lenger. Det sier noe om kvaliteten på osten fra Lødingen, sier butikksjefen.

– Mange av kundene som er innom her ønsker å ta med seg noe som er genuint, og som har kvalitet, hjem. Etter at de har prøvesmakt på ulike typer, ender de fleste opp med Sorte grytes ost i stedet, fortsetter han.

Håper på kunder

Rekve legger ikke skjul på at han er imponert over hva ekteparet Husjord har fått til.

– Smaken på ostene har imponert meg hele tiden. Etter hvert har de også fått flere og større kunder. Jeg håper at profileringen de får gjennom oss, bidrar til å gjøre osten enda mer kjent, sier han.

Rekve tror nøkkelen til Den Sorte Grytes suksess, handler om produsentenes stadige higen etter kvalitet.

– Jeg er ingen produsent selv og har ikke ekspertise, men den største utfordringen blant osteprodusenter, slik jeg oppfatter det, er å få en jevn kvalitet på osten. Ofte varierer det fra produsent til produsent, men her skiller de seg ut. Kvaliteten er rett og slett jevnere og høyere, med færre variasjoner, slår Frode Rekve fast.

SAS satser lokalt

Begeistret for geitosten fra Vestbygda er også matansvarlig i SAS, Peter Lawrance.

– Vi har blitt stadig mer opptatt av å servere gjestene våre lokalprodusert mat som er av høy kvalitet. Derfor var det opplagt for oss å bruke Den Sorte Grytes fantastiske brunost som en av våre hovedingredienser i vår foreløpig siste meny, sier han.

Ifølge Lawrance endret SAS sitt matkonsept i mai i fjor, som et svar på passasjerenes tilbakemeldinger og ønsker om mer nordisk mat med lokale råvarer.

– I den forbindelse har vi fått svært gode tilbakemeldinger på osten fra Den Sorte Gryte, sier han.

Må fortelle historie

Når vi spør hvilke kriterier SAS legger til grunn når de skal bestille lokalmat fra ulike produsenterer, svarer han:

– Det må være høye krav når det gjelder miljø, matsikkerhet og matkvalitet. Men vi trenger også en historie. Hvert produkt og produsent må fortelle en historie som overbeviser oss om at produktet er en ekte vare som er laget med kunnskap og kjærlighet, slår Peter Lawrance fast.