– Det kan nesten virke som at distriktene er med på å finansiere langdistanseflygingene. Noe som er veldig urimelig, sier han til Avisa Nordland.

Ifølge Skram koster flyseteavgiften 83 kroner per person for en flyvning tur/retur Oslo-New York, mens den koster 186 kroner per person tur/retur på flyvninga mellom Bodø og Stokmarknes.

Avisa Nordland har gjort beregninger og kommet fram til at det betyr at avgiften for turen mellom Skagen og Bodø er 80 ganger høyere per kilometer enn mellom Oslo og New York.

I tillegg betaler selskapene ekstra miljøskatter for innenriksflyvninger, som de ikke må betale på utenlandsflyvninger, ifølge Skram. Han bruker dette som hovedbegrunnelse for at selskapet kutter ruter og avganger blant annet i Lofoten og Vesterålen.

– Myndighetene har gode tiltak gjennom anbud og tilskudd innenlands, så kundene blir egentlig ikke belastet på disse rutene. Men, på den andre siden er det en lang liste med kommersielle ruter som ikke har disse rammebetingelsene. Derfor har vi blant annet måtte kutte avganger i Lofoten og Vesterålen med ti prosent, sier han til avisa.