Berg bestilte varer fra apoteket på Andenes rett over nyttår.

– Tidligere har det tatt 1 - 2 dager før pakken har ligget i postkassen min. Denne gangen tok det nøyaktig sju dager, skrev Berg i eposten til Samferdselsdepartementet.

Han viste til at pakken veide 200 gram og skulle sendes fem mil. Han ba derfor om at departementet skulle gripe inn overfor Posten.

– Det er hårreisende at en bedrift som har et samfunnsoppdrag, kan få lov til å ha en så langsom og ineffektiv levering av tjenester. Her må departementet gå inn og se på hvordan postleveringen organiseres og gi tidligere føringer for hvordan Posten organiserer sine tjenester, skrev Berg.

– Vil følge utviklingen

Berg sendte sin klage 9. januar. 19. januar svarer Samferdselsdepartementet ved avdelingsdirektør Heid Kvalvåg.

– Posten har fra 1. januar endret hovedpostgangen, det vil si transporten mellom postterminalene. Disse endringene skal imidlertid ikke påvirke sendinger innenfor regionene, slik du beskriver, skriver Kvalvåg og skriver videre at departementet ikke kan svare på hva som har skjedd med andværingens pakke.

– Henvendelsen er likevel nyttig for oss fordi den gir en indikasjon på hva vi bør være opptatt av i vårt videre arbeid. Departementet er opptatt av leveringskvaliteten på leveringspliktige tjenester. Vi vil ta opp utviklingen i fremsendingstid med Posten og følge utviklingen nøye i tiden fremover, skriver Kvalvåg.

– Utfordringer

John Eckhoff er pressesjef i Posten. Han sier at det var utfordringer med postgangen etter nyttår på grunn av omlegging av både brev- og pakkesortering og endel dårlig vær.

– Vi har 700 millioner adresserte sendinger i året. Enkeltsendinger kan bli forsinket. Målet vårt er å få brev og pakker fram så raskt som mulig. Vi tjener ingen ting på at post blir liggende, sier han.

Posten har nå fått orden på ting etter omleggingen.

– Etter noen uker var vi der vi skal være kvalitetsmessig. Dette måles av et eksternt firma, sier Eckhoff.

Sentral sortering

Eckhoff sier at selv om pakken bare skal sendes innad i Andøy, må den likevel sendes ut av kommunen for sortering.

– Det mest effektive er å sortere post ved store sorteringssentere. Posten blir derfor uansett sortert et annet sted. En pakke skal ta tre til fem virkedager alt etter pakketype. Tar man med helg, kan det ta totalt sju dager, sier Eckhoff.

Når det gjelder organiseringen av Postens tjenester, sier han følgende:

– Posten har omorganisert seg i 371 år. Det fortsetter vi kontinuerlig med for å gi et best mulig tilbud tilpasset etterspørselen.

Har bedret seg

VOL har tidligere omtalt sen postgang i Andøy og Vesterålen i januar. Det er ting som tyder på at situasjonen har bedret seg kraftig.

– Jeg har ikke selv testet postgangen fra Andenes, men ei dame som hadde bestilt noe fra apoteket på Andenes, fikk det levert i postkassen dagen etter bestilling, sier Berg til VOL.