Vesterålsgata er den fylkesveien i Nordland med høyest trafikktrykk. Det er sårt behov for utbedringer, men samtidig konkurrerer gata med en lang rekke veiprosjekter i fylket.

– Nordland får nå vesentlig mindre penger av regjeringa enn tidligere. Det krever at driften må tas ned betraktelig. Det går blant annet utover investeringsbudsjettet. Fylkestinget ha rtidligere sagt at de er klare til å bidra, hvis Sortland tar grep. Det betyr i klartekst: bompenger, sier SVs gruppeleder Marius Meisfjord Jøsevold i fylkestinget.

– Må vurdere

Han stiller seg uforstående til at kommunen ikke vil ta i bruk dette virkemidlet.

– Ingen er fryktelig glade i bompenger. Men alle nye veiprosjekter finansieres ved bompenger, det gjelder enten det er SV eller Frp som sitter i regjering. Fylket har ikke penger nok til alle veiprosjekter, de som åpner for bompenger prioriteres først.

– Vi har levd med elendig trafikkavvikling her over tid. Veien kommer ikke til å bli finansiert av fylket. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til bompenger, og mener det offentlige bør betale veier. Men det er urealistisk å få til noe i Vesterålsgata uten bompenger, supplerer Nordland SV-leder og sortlending Christian Torset.

Han ønsker en folkeavstemning om saken.

– Jeg syns folk skal få si sin mening. Sier folket nei, har vi den trafikken som er å forholde oss til. Sier vi ja, kan vi sette spaden i jorda, sier Torset.

– Ingen andre kommer til å si: kutt hos oss, så får de mer penger til vei på Sortland, og slipper bompenger, sier Jøsevold.

– Den minst dårlige av alle elendige løsninger, er bompenger, skyter Torset inn.

– Ikke urimelig

– Jeg tror jeg skal kunne garantere at jeg skal kunne stå med spaden klar i rundkjøringa her i løpet av perioden, om veiutbygginga blir delvis bompengefinansiert, sier Jøsevold.

Han påpeker at et slikt veiprosjekt koster hundrevis av millioner.

– Er det rimelig at den utgiften skal delbetales av vanlige bilister?

– Det er like rimelig som at vanlige bilister må betale for veiutbygging andre steder i landet. Det er regelen, ikke unntaket, sier han, og legger til:

– Ideelt sett kunne vi tatt pengene regjeringa bruker på skattelette, og brukt dem på vei. Men det er mange gode formål i kø. Virkeligheten er sånn at bompenger finansierer veiutbygging. Dessuten er det ikke urimelig at bruker betaler, mener han.

E10 og valgflesk

Jøsevold trekker fram flere planlagte veiprosjekter i nord - som ny vei på Helgeland, nye veiutbygginger og -forbedringer i Harstad, og ikke minst utbygging på E10 i Lofoten:

– Jeg vil tro det blir bompenger når det blir bygd ny trasé på E10, sier Jøsevold, som mener det kommer mange feilaktige påstander fra dem som kjemper imot bompengefinansiering.

– Det er ikke slik at det har blitt konkurs på konkurs steder der de har bygd vei med bompenger. Tvert imot, i stedet har ny vei ført til at flere har kommet, og næringslivet har blomstret, hevder han. Videre påpeker han at de færreste okker seg over at de må betale fergebillett, men det er også en slags bompenger for å finansiere samferdsel, mener han. Dessuten syns ikke Jøsevold at å for eksempel betale 20 kroner for en bompassering er så ille.

– Jeg betalte akkurat 35 kroner for en kaffe, påpeker han.

Stemt ned av formannskapet

Torset mener flere partier rett og slett driver tullprat om bompenger.

– Det er rett og slett ikke riktig at det kommer vei uten bompenger, slik enkelte partier, også lokalt, hevder, sier han.

Kommunestyret har tidligere vurdert å åpne for bompenger i Vesterålsgata, som en del av en spleisepakke med fylket. Det ble nedstemt av et flertall bestående av Høyre, Frp og Rødt.

SVs kommunestyrerepresentant Oddmund Enoksen mener bompenger kan være en løsning for å få fart på veiutbygginga.

– Formannskapet har tidligere behandla spørsmålet om bompenger for å få gjort noe med Vesterålsgata. Jeg støtta da at bompenger kunne være aktuelt, og det er fortsatt mitt standpunkt, sier han til VOL.

Støttet på Hålogalandsvegen

Da formannskapet i fjor skulle behandle hvorvidt de støtta bompengefinansiering av Hålogalandsveien, påpekte Beate Bø Nilsen at det ikke er umulig å bygge vei uten bompenger.

– Jeg vil bare minne om at E10 Lofast ble bygd uten bompengefinansiering, og det var et veldig stort prosjekt, sa hun da.

På det møtet var det kun Rødt som stemte mot delvis bompengefinansiering av Hålogalandsveien.

Vegvesenet sa tidligere i år at byggingen av Hålogalandsveien kan starte i 2021 - men at prioritering av prosjektet forutsetter delvis bompengefinansiering.